Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fresh-o-Fair

Nieuw platform maakt rechtstreekse verkoop Zuid-Amerikaans kweker - Europese bloemist mogelijk

Fresh-o-Fair is een platform waarop de Ecuadoraanse kweker zijn bloemen direct kan leveren aan de Europese eindgebruiker. Het is een idee, dat de initiatiefnemers na drie jaar brainstormen, onderzoek doen en voorbereidingen treffen, lanceerden sinds mei vorig jaar bij wijze van proef en sinds vorige maand voor het eggie. "Kwekers van hier kunnen nu direct hun bloemen verkopen aan Duitse en Engelse bloemisten. In de nabije toekomst hopen we dat aan de ene kant ook Colombiaanse en andere Zuid-Amerikaanse kwekers en aan de andere kant bloemisten in meer Europese landen zich aansluiten".

CEO van de Ecuadoraanse rozenkwekerij Nevado Roses Esteban Munoz .

Dat vertelt Denise Morgan van Fresh-o-Fair. "Wij willen een tool zijn waarmee een direct contact tot stand kan worden gebracht. Wij helpen daarbij de kweker en de bloemist met douaneformaliteiten en ook springen we bij wanneer die laatste moeite heeft internationale betalingen te managen."

Momenteel is al een breed aanbod rozen, zomerbloemen, tropische bloemen en geconserveerde bloemen voor handen. Alleen al bij de rozen zit men op 200 variƫteiten. 17 rozenkwekers zijn inmiddels aangesloten. Elke week gaat er een directe vlucht vol bloemen van Ecuador naar Duitsland. Bij aankomst haalt Fresh-o-Fair de bloemen binnen terwijl DHL zorgt voor lokale distributie. "All in all verstrijkt er tussen het moment van snijden en het plaatsen op de vaas 4 dagen", weet Munoz.

Naast het faciliteren en versoepelen van directe handelsstromen, is vooral ook belangrijk dat de bloemist weet waar de bloemen vandaan komen. Steeds vaker wil hij en de eindklant weten waar de bloemen precies vandaan komen en onder welke omstandigheden ze geteeld zijn. Voor de kweker is ook een beter inzicht in de uiteindelijke bestemming van zijn bloemen en de waardering die de consument ervoor heeft nuttige kennis. Fresh-o-Fair hoopt deze kruisbestuiving middels blogs en actief gebruik van social media.

En nu? "Nu is het zaak dat meer kwekers zich aansluiten", vertelt Munoz. "Op de middellange termijn hopen we nog te kunnen winnen op logistieke efficiƫntie en we spelen met het idee tours voor toeristen naar de farms te gaan organiseren. Op de langere termijn willen we de gehele waardeketen evalueren en in kaart brengen waar we de impact ervan op het klimaat zoveel mogelijk terug kunnen brengen."

Voor meer informatie:
Fresh-o-Fair
Denise Morgan
E: [email protected] 
www.fresh-o-fair.com