Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Robin van der Meer en Lisanne Fabriek, Florist Holland:

"Fusie gaat ons veel voordeel opleveren"

Tholen - Vanaf september 2019 gaan Florist Holland en HilverdaKooij fuseren. Wat de nieuwe naam wordt, is nog niet duidelijk, hoewel een combinatie van de twee niet ondenkbaar is. Wat wel duidelijk is, is dat de fusie de verkoop en het marktaandeel van de eigen variëteiten moet gaan vergroten en dat de bloemist daarin een belangrijke rol moet gaan spelen. Lisanne Fabriek en Robin van der Meer van Florist Holland vertellen er meer over.

Lisanne en Robin tussen de gerbera's

“We gaan onze producten op een andere manier in de markt zetten”, aldus Lisanne. “Dat doen we door nieuwe strategieën te ontwikkelen, waarbij we proberen verder te kijken dan de kweker en handel. We proberen door te dringen tot aan de laatste schakels in de keten, helemaal tot aan de bloemist. Die bloemist heeft namelijk veel belangrijke informatie voor ons als veredelaars. In eerste instantie komen de verkoopcijfers vanuit de kwekers of via de exporteurs/ groothandel, maar de bloemist kan ons meer vertellen over de soorten. Welke soorten doen het goed, is er behoefte aan meer exclusievere soorten, welke producten zijn kansrijk zijn? De exporteur is onze vriend, maar zal vanwege de lagere aantallen misschien niet zo snel de exclusievere soorten bestellen waar juist de bloemist zich mee wil onderscheiden. Daarnaast brengt de bloemist regionale verschillen beter in beeld en kunnen wij op basis daarvan het introductiebeleid aanpassen. Tot slot verwachten we via de bloemist meer te kunnen vertellen en te kunnen inspireren over het gebruik van de gerbera, bijvoorbeeld dat het bekende ijzerdraadje al lang niet meer nodig is.”

Veredelaar combineert markt- en teeltinformatie
Naast de focus op bloemist zal men ook uit de samenwerking veel marktkennis kunnen samenvoegen. “Om te weten wat onze soorten doen zullen we er echt zelf achteraan moeten”, vertelt Robin. “Bij de bloemisten en handel halen we veel relevante informatie op over de markt, zoals we dat over teelt doen bij kwekers. Door die marktinformatie te combineren met de teeltkennis van de kwekers, geeft het ons de tools om nog betere rassen te veredelen. Nu als Florist Holland en ook straks na de fusie met het assortiment van HilverdaKooij.”

Pim Vork

Verbeteringen doorvoeren
Tot slot is de samenwerking tussen Florist Holland en HilverdaKooij een concrete consolidatie ten opzichte van de concurrentie. “Klanten wisselen niet zomaar van aanbieder. Dat is aan de één kant goed, dat betekent dat er vertrouwen is. Aan de andere kant maakt dat innovatie en introductie van nieuwe variëteiten lastig, te meer omdat er in de gerbera’s nog maar twee andere grote aanbieders zijn. Dat maakt het soms lastig de markt te overtuigen dat wij een nóg beter product hebben. Wat natuurlijk wel zo is”, lacht Robin. “Door het samengaan met HilverdaKooij en het grotere assortiment dat we gaan presenteren, wordt het makkelijker bestaande en nieuwe klanten in beweging te brengen.”

Stein Schouten

Deze twee veranderingen, de fusie en de sterke focus op de bloemist, moeten een duurzame groei voor het nieuwe bedrijf gaan garanderen en tevens nieuwe mogelijkheden creëren om meer nieuwe variëteiten te introduceren.

Voor meer informatie:
Florist Holland B.V.
Dwarsweg 15
1424 PL De Kwakel
T: +31 (0)297 328 229
E: [email protected]
www.floristholland.nl
 


HilverdaKooij B.V.
Mijnsherenweg 15
1424 CA De Kwakel
+31 (0)297 38 20 38
 
Publicatiedatum: