Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ROOOZ, Aalsmeer

"Consumenten hebben betere voorspellende gave dan de handel"

Tholen - Deze dagen kan iedereen die dat wil terecht in de Historische Tuin in Aalsmeer voor een kennismaking met het nieuwe en bestaande rozenassortiment. Het assortiment van 13 rozenkwekers staat er op de vaas en ook presenteren 11 rozenveredelaars een aantal nog niet commerciƫle rassen. Zowel handel als consument mag stemmen welke bloemen zij het meest zien zitten, een soort raadgevend referendum, waar de veredelaars dan al dan niet hun voordeel mee kunnen doen. "Geinig is dat de consument vaak betere voorspellende gaven lijkt te hebben dan de mensen uit het vak zelf", vertelt Bert Middelkoop van Zuurbier (rozenkweker en een van de organisatoren). "Rassen die de consument eruit pikt, komen er vaker door dan die soorten die door het vak gekozen worden."


Bert Middelkoop

Het evenement wordt dit jaar voor de vierde maal georganiseerd. Aanvankelijk begonnen als bijeenkomst voor het rozenvak, gebeurt er inmiddels van alles: naast de ROOOZ Contest (die vorig jaar gewonnen werd door Honolulu van Interplant Roses) wordt de show op verschillende momenten opengesteld voor verschillend publiek (het vak zelf, de retail en bloemist, en tot slot de consument). Daarnaast worden er lezingen gegeven, zijn er bloemschikwedstrijden en kan men zich onderdompelen in een mooi stukje tuinbouwnostalgie.


De nieuwe introducties, waarover iedereen zijn of haar licht kan laten schijnen


In de 'schuur' een overzicht van het assortiment van de deelnemende kwekers


Arjan Levarht, van familiebedrijf Levarht, is een grote speler in de wereldwijde groenten- en fruithandel. Op uitnodiging van ROOOZ kwam hij de gisteren in de Historische Tuin verzamelde retail informeren over hoe zij in die wereld opereren. Misschien wel zijn voornaamste advies: maak die keten zo kort mogelijk.


Over nostalgie gesproken: veilmeester Koos Buis laat de zaal even zien hoe het vroeger ging

Voor meer informatie over ROOOZ - het evenement is nog t/m zondag geopend - zie de website.
Publicatiedatum: