Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bijeenkomst zomerbloemenkwekers in teken van digitalisering

Tholen - Een bezoekje aan de Nationale Zomerbloemententoonstelling (NZBT) en verbroederen met vakgenoten is zogezegd het aangename met het aangename verenigen. Met het organiseren van de jaarlijkse bijeenkomst van zomerbloemenkwekers in Naaldwijk en niet, zoals gebruikelijk de laatste jaren, op de Keukenhof, werd precies dat beoogd. Op de drukbezochte avond werden awards uitgereikt aan die kwekers die volgens de jury de mooiste bloemen presenteerden, en werd men bovendien bijgepraat over de digitalisering bij FloraHolland en de ins en outs van het begrip duurzaamheid.



Digitalisering is misschien wel het thema van de laatste, en allicht niet minder van de komende jaren. Dit houdt de gemoederen bezig en wel om twee redenen: wat gaat er dan gebeuren met de klok, en val ik straks niet tussen wal en schip. Grofweg redeneert men als volgt: enerzijds is de klok sinds jaar en dag een functioneel en betrouw instrument geweest om geld voor bloemen te krijgen. Als 'we' die zomaar aan straat zetten, ongeacht alle fantastische mogelijkheden van de digitalisering, begaan 'we' dan geen stommiteit? En in lijn daarmee het tweede: als het daar dan toch naartoe gaat, krijgt ik mijn bloemen dan wel op die virtuele bühne?


Gerard van der Bijl

Om kwekers hierin gerust te stellen en te begeleiden is Gerard van der Bijl als chief digitalisering bij Royal FloraHolland in dienst getreden. Floriday.io, zo vertelt Van der Bijl, moet men zien als een 'digitaal ecosysteem'. Floriday.io moet een 'stekker' zijn, en wel een stekker die op de tuin zelf kan worden ingeplugd. Het moet doodeenvoudig worden om daar, op die tuin en met een eenvoud waarmee we populaire apps op onze telefoons bedienen, alle producten in te pluggen. Floriday.io wil de 'orchestrator' van de wereldwijde bloemen- en plantenhandel zijn, waaraan alle andere denkbare platforms, webshops of anderzijds handelskanalen kunnen koppelen. En dat moet FloraHolland doen, meent Van der Bijl. "Wij willen de leiding pakken, want wij zijn de enige die sectorbreed digitalisering kunnen organiseren."


Twee andere sprekers op de avond: Lodewijk Hoekstra, die zijn visie op duurzaamheid te berde bracht; en Toon van Kessel van Florius (en de FPC snij-, bes- en trekheesters), die vertelde over hoe zijn bedrijf al sinds jaar en dag met digitalisering aan de slag gegaan is.



Interessante ontwikkelingen en het laatste woord is er ongetwijfeld nog niet over gesproken, maar hiervoor kwam men niet bijeen. De bloemen pakten wederom de hoofdrol en de jaarlijkse, schier eindeloze reeks prijsuitreikingen volgde. Voorgezeten door hoogwaardigheidsbekleders als Sjaak van der Tak (burgemeester gemeente Westland), Arnold Hordijk (voorzitter NZBT) en Matthijs Mesken (directeur VGB), werden prijzen uitgereikt voor de mooiste stelen in tal van productcategorieën, waarop volgden de VGB Award, de Meesterteler Award en de Mijn Bloemist Award. Vervolgens toog het gezelschap naar de Oude Kerk om aldaar het glas te heffen.

NZBT

De NZBT heeft dit jaar als thema 'ErfGoed', en een themabloem: de gladiool. De tentoonstelling beleeft dit jaar zijn 32ste editie en is nog te bezoeken t/m zondag as. Meer informatie vindt u hier.