Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
"Eigenlijk is een adviesbureau een vreemd bedrijf"
Tholen - Tachtig klanten per voorlichter en met een CO2-meter om de nek van tuinbouwbedrijf naar tuinbouwbedrijf. Het is bijna niet meer voor te stellen voor telers van nu, maar het is wel hoe het voorlichtersvak er vroeger uit zag. Bij het 35-jarig jubileum van adviesbureau Vortus werd gisteren bij deze geschiedenis stilgestaan en werd gekeken naar de toekomst van de sector.
Eigenlijk is een adviesbureau maar een vreemd bedrijf, weet Barend Lobker - die desondanks directeur is van Vortus Greenhouse Consultants. "We verkopen niets tastbaars en nergens staat er, na 35 jaar, nog iets zichtbaars." Maar misschien is dat wel meteen het bestaansrecht van adviesbureaus. Dat ze niets tastbaars leveren, en dus zelf geen belang hebben bij het gegeven advies, was voor Henk Koot en Simon Voogt het struikelblok bij Brinkman, waar ze beiden in de jaren '80 werkten. "Voorlichterswerk gaat niet samen met verkoopwerk", constateerden ze en in 1982 werd het onafhankelijke adviesbureau Vortus opgericht.
Teeltstrategieën
Dankzij hun eigen kennis van water en automatisering en de goede relaties met onderzoekers in Naaldwijk durfde het bedrijf vooruitstrevende teeltstrategieën te ontwikkelen en te adviseren: de watergift naar behoefte (waaraan ze de bijnamen Simon Bagger en Henk Natnek te danken hebben), de sturing van gewasgroei middels het klimaat en de introductie van de voornacht. De kennis is inmiddels gemeengoed geworden, maar dat onafhankelijk advies nog steeds grote waarde heeft getuigt de Vortus-club, die met het 35-jarig jubileum uit zeven vaste consultants en twee trouwe partners bestaat. Wat er wel is veranderd, is volgens Henk de houding van telers. "In 1965 was onderlinge kennisdeling veel gewoner. Toen ik in 2008 stopte, was dit al aan het veranderen. Als we iets goeds hadden gevonden, werd er soms door telers gezegd dat we dit bij anderen niet hoefden te bespreken. Daar heb ik moeite mee." Hij benadrukt het belang van die onderlinge kennisdeling. "Alleen dan kun je als groep overleven."
Ook Barend Lobker heeft de sector zien veranderen: zien internationaliseren en zien groeien. "Van familiebedrijven waar buren bij elkaar binnenliepen tot grote instellingen met managers en bedrijfsleiders." Ook worden andere zaken belangrijk: van teelt tot afzet en organisatie.
Afzet en toekomst
Over die afzet en organisatie en het belang daarvan in de toekomst, sprak Maarten van der Leede - ketenmanager bij Rijk Zwaan. "Ik heb geen glazen bol, maar we zien bij Rijk Zwaan wel dat de aansluiting bij de markt en bij de consument steeds belangrijker wordt. Uiteindelijk durf ik zelfs te stellen dat er alleen toekomst is voor telers die exact weten voor welke eindafnemer ze telen." Als veredelaar is Rijk Zwaan daar natuurlijk druk mee bezig. Dit jaar opende het bedrijf in Berlijn het retail center, om meer informatie te kunnen vergaren over de keten. Maar er zijn meer trends met veel invloed op de AGF-sector.
Ontwikkelingen als de veranderende voedingspatronen (meer kleinere eetmomenten en meer gemak) brengt Rijk Zwaan tot inzet op snoep- en snackproducten en daar liggen ook kansen voor telers. "Het is niet eenvoudig, maar in de VS en UK zie je al veel concepten die specifiek hierop gericht zijn." Ook de opmars van sla-varianten (40 soorten bij de Albert Heijn) en orientaalse eetgewoonten zijn belangrijk voor het bedrijf.
De grootste ontwikkeling die Maarten benoemd is echter de opmars van social media en het digitaliseren. "Eerst bestelde de consument schoenen online, nu ook vis en vlees en ook meer en meer AGF. Online retail kent al jaren dubbele groeicijfers. Op social media als Pinterest is direct te zien waar de consument mee bezig is. Daar liggen kansen."
Bizarre wereld
Het tweede deel van de middag kreeg Annemieke Hendriks het woord. De schrijfster van het boek "De tomaat en de bizarre wereld van vers voedsel" geeft lezers een inkijk in de soms ietwat vreemde tuinbouwsector (wat is er Duits aan een tomaat die in een Nederlandse kas met Nederlands zaad en Belgische machines geteeld wordt?) maar houdt ook de sector een spiegel voor. Daarna was het tijd voor een gezellige borrel en nakletsen met de klanten en adviseurs van Vortus.