"Vijf voor twaalf in Nederlandse veredelingssector"
Berry Philippa opent het congres
Octrooirecht
"Het octrooirecht is de grootste bedreiging voor een gezonde veredelingssector", zo beet Aad van der Knaap van KP Holland de spits af. "Octrooirecht is een goede zaak voor technici, het kwekersrecht is een goede zaak voor kwekers, maar het octrooieren van in de natuur vrij voorkomende genetica is belachelijk. Dadelijk mag een veredelaar tegen hoge kosten nog maar een zeer beperkte hoeveelheid genetica gebruiken - of mag hij dat helemaal niet meer. Dat betekent een grote rem op innovatie en uitgangsmateriaal", aldus Van der Knaap. "Als dit zo doorgaat, is dadelijk alles in handen van beleggers en zij zijn bij mijn weten de enige partij die hier beter van wordt. En wat zal het gevolg zijn? Een uittocht. Zoals we er al tijden niet meer in slagen goede voetballers binnen te houden, zo zal ook de genetica en de veredelaar naar het buitenland vertrekken."
Aad van der Knaap van KP Holland 'luidt de alarmbel'
Dagvoorzitter Wendy van Vliet
What to do?
Een zorgelijke ontwikkeling die breed gedeeld wordt, zo bleek wel uit de bijval uit de zaal. Het is dus zaak 'iets' te doen, maar hier wringt hem de schoen. De sector moet allereerst ontdekken dat er een gezamenlijk belang is, zei ook Van der Knaap al, maar het formuleren van concrete actiepunten bleek zo makkelijk niet. In een statement voor de sector, die Philippa ter afsluiting presenteerde, werd de sector met een cruiseschip vergeleken en lag de nadruk op 'samen reizen' en 'elkaar iets gunnen'. Ook kwamen grote begrippen als het inzetten op duurzaamheid, innovatie, investeren, onderwijs en marketing allemaal voorbij, maar een concreet antwoord op het probleem dat Van der Knaap eerder schetste bleef uit.
Peter van de Bol (Schoneveld Breeding) en Hendrico de Brabander (Noviflora) vertellen over hun samenwerking.
De zaal luistert aandacht
Praktijkvoorbeelden
Wel concreet waren de voorbeelden van verschillende ondernemers, die op een van die zojuist genoemde gebieden excelleren. Zo vertelden Peter van de Pol van Schoneveld Breeding en Hendrico de Brabander van Noviflora over hun samenwerking en pogingen zich met specifieke producten te onderscheiden; vertelde Filip van Noort over zijn innovaties op het gebied van de productie van vanille (Nedervanille); hield Helias Andriessen een verhaal over biologisch afbreekbare plastics; benadrukte Marcel Jansen het belang en de mogelijkheden op het gebied van marketing en deelde Annet Langeslag, categoriemanager bloemen en planten bij Albert Heijn, de visie van de supermarktketen op duurzaamheid.
Idem
Op de voorgrond (vlnr) Berry Philippa, Aad van der Knaap, Marcel Jansen en Annet Langeslag
Filip van Noort vertelt over zijn Nedervanille. "Een van de mogelijkheden voor onze sector is productverbreding en inzetten op nieuwe gewassen."
Helias Andriessen vertelt over de start-up Plantics, een spin-off van de UVA dat een volledig biologisch afbreekbaar plastic ontwikkeld heeft. "Dit kan duizenden tonnen afval per jaar gaan besparen", verzekert Andriessen de zaal.
Marcel Andriessen van Strom creative marketing hield een enthousiast verhaal over de mogelijkheden op het gebied van marketing.
Annet Langeslag, categoriemanager bloemen en planten bij Albert Heijn, over het belang van duurzaamheid.
De bijeenkomst op Nyenrode Business University werd afgesloten met een borrel.