Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verbeterpunten multitransactieveilen FloraHolland Naaldwijk

Op basis van wensen van klanten van FloraHolland zijn twee punten verbeterd in het multitransactieveilen op de plantenklok in Naaldwijk.



De pilot Multitransactieveilen is half januari gestart en duurt tot en met juni 2016. Met multitransactieveilen kunnen meerdere kopen toegewezen worden aan klanten binnen één klokstop op één prijspunt. Tijdens de pilot wordt onderzocht of dit bijdraagt aan een optimale en stabielere prijsvorming. Sinds de introductie is er veel data verzameld en kennis opgedaan. Wat is de stand van zaken tot nu toe?

Effect op veil- en logistieke proces
Van alle veilsessies (een veilsessie is een 'opgooi' door de veilingmeester) is bij 10% sprake van meerdere 'winnende' koopintenties. Dit betekent dat twee of meerdere transacties tegelijkertijd worden afgehandeld. Bij de productgroepen Begonia, Bromelia, Groene planten en Muscari/Narcis komt dit verhoudingsgewijs het meeste voor.

Op dit moment ziet FloraHolland geen versnelling in veilen in relatie tot een vervroeging van einde veiltijd. Ze veilen juist minder karren per minuut. De oorzaak is een combinatie van meerdere factoren: minder eenkoopskarren en meer transacties per stapelwagen. Dit komt door bredere ontwikkelingen in koopkracht en door de dienst Klokvoorverkoop, waardoor kleinere eenheden worden ingekocht. Deze ontwikkelingen staan los van multitransactieveilen. Zodra er een versnelling in veilen wordt waargenomen, treft FloraHolland corrigerende maatregelen. Dit kan zijn het verlagen van het veiltempo of het invoeren van een extra pauze. Het doel van de pilot is immers optimale en stabiele prijsvorming.

Technische aanpassingen
Op basis van wensen en aanbevelingen van klanten zijn er twee wijzigingen aangebracht:
  • Het gekochte aantal wordt niet meer getoond in het klokfront, omdat alleen het laatst verkochte aantal werd getoond. Dit leidde tot verwarring.
  • Het beschikbare aantal is duidelijker gemarkeerd in het klokfront door dit dikgedrukt weer te geven.
Ervaringen
Bij aanvang van de pilot was een groot deel van de klanten terughoudend over multitransactieveilen. Dankzij de opleidingssessies, de doorgevoerde verbeterpunten en het ontbreken van een versnelling van veilen (vervroeging van einde veiltijd) zijn klanten inmiddels gewend aan multitransactieveilen. Royal FloraHolland is tevreden met de technische resultaten. Het veilsysteem is betrouwbaar en ook de impact van multitransactieveilen op de logistieke processen is tot dusverre minimaal, zo melden ze.

Vervolg pilot
Deze pilot duurt tot en met juni 2016. Na onderzoek van Rotterdam School of Management (naar het effect op de prijsvorming en de doelstelling optimale en stabielere prijsvorming) wordt vastgesteld of er een vervolgpilot start in juni 2016.

Bron: FloraHolland
Publicatiedatum: