Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer bloemen en planten verkocht in Europa

De totale verkoop in Europa van kamerplanten en bloemen is in 2015 gestegen met 0,5% naar € 32,4 miljard.

Wat Europese verkoop betreft, was 2014 een sterk jaar met een groei van ruim 4%. Hoewel in 2015 de groei minder was, zet die nog wel door. Met name Nederland en het Verenigd Koninkrijk laten een sterke groei zien.

Stijgers en dalers
Het Verenigd Koninkrijk is met 20% de grootste stijger ten opzichte van 2014. De groei moet wel in perspectief worden gezien met de waardestijging van de Engelse pond tegenover de euro (appreciatie). De pond is in 2015 namelijk met 8% in waarde toegenomen, wat leidt tot een één-op-één toename van de afzet. De relatief dure pond maakt importeren vanuit Europa goedkoper. De overige 12% kan dan ook worden verklaard aan de hand van de toegenomen export. Analyse wijst uit dat voor elke pence (één honderdste van een pond) stijging van de pond de export met ongeveer 1,6% stijgt. Overige landen die het goed doen zijn Nederland, Portugal, Polen en Turkije.



Onder de dalers springt met name de €328 miljoen van Duitsland in het oog: een daling van 4,6% ten opzichte van het jaar ervoor. Mogelijke oorzaken zijn een shift in afzetkanaal van de bloemist naar de goedkopere discounters en een ander bestedingspatroon van de consument. Ook Rusland blijft in zwaar weer verkeren met een daling van 11%. De grootste reden voor de Russische daling is de waardevermindering (depreciatie) van de roebel. Overige landen met een negatieve groei zijn Italië, Frankrijk en België.

Wat doet de consument?
De 'share of wallet' - het aandeel van het besteedbaar inkomen dat de consument uitgeeft aan kamerplanten en bloemen - is in 2015 wederom gestegen voor de kernlanden Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De stijging is een indicatie dat de koopbereidheid van de consument is toegenomen. Duitsland laat echter een consistente negatieve trend zien. Dat terwijl het besteedbaar inkomen is gestegen. De langere termijntrend voor Frankrijk blijft relatief constant.

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: