"Calla kwekers: steek de koppen bij elkaar"
Koppen bij elkaar
De calla is geen standaardproduct. De bijzondere vorm maakt het weliswaar onderscheidend, maar - en daarop lag tijdens de bijeenkomst de nadruk - mist de productiekracht om met de grote jongens uit de retail aan tafel te gaan. "En dat ligt niet aan de prijs", hield Cock de Vries, inkoper voor ASDA UK, het publiek voor. “Als de consument iets hebben wil (lees: als wij ervoor zorgen dat de consument het hebben wil), maakt de prijs in zeker zin niet uit. Voorwaarde is dat het leverbaar is. In grote volumes en in uniforme kwaliteit. Wat jullie dus moeten doen is de koppen bij elkaar steken en zorgen met een goede offerte te komen."
Cock de Vries en Will Zuiderwijk
Daaraan schijnt het in calla land te ontbreken, bevestigde ook Will Zuiderwijk, product coördinator bij FloraHolland en in die hoedanigheid bezig de bloem meer op de kaart te zetten. Kwekers zijn vaak eigenwijs en op zichzelf, maar, ziet Will, voorzichtig ontstaan er toch samenwerkingsverbanden. Zoals in andere productgroepen vaak al meer gebeurt. “Neem een voorbeeld aan bijvoorbeeld Unicum of Zentoo”, raadde Cock. “Die kwekers hebben zich gerealiseerd dat ze het niet alleen kunnen en slagen er nu soms wel in een product – en soms zelfs een tamelijk exclusief product – in het schap te krijgen.” Met Simply Calla, een promotiecollectief dat kwekers en product steeds beter in de kijker lijkt te spelen, heeft de vakgroep mogelijk al wel een eerste stap naar een soortgelijk samenwerkingsverband gezet.
Marcel Jansen van Simply Calla
Bloemschikken
Twee bloemisten, de heren Joan Stam, arrangeur en o.a. bekend van BQ Tales en BloomTube, en Pascal Bakker, B2B bloemist uit Amsterdam, kregen een uur de tijd om al bloemschikkend te vertellen welke trends, pasteltinten en kleurencombinaties de met name royaal bedeelde consument (bij Pascal besteed deze naar eigen zeggen gemiddeld tussen de 25 en 50 euro voor een gemengd boeket) graag ziet. Toegegeven, dat is ook een markt. Maar met een goede prijsvorming, het vinden van ingangen bij de retail, de eisen op het gebied van biologie en certificeringen had het weinig van doen.
Joan Stam en Pascal Bakker
Tijdens de afsluitende borrel werden de creaties van Joan en Pascal onder de aanwezigen verloot. Bovendien werd kort stilgestaan bij Hein Huijg, bekend en gewaardeerd collega calla kweker uit Breezand, die afgelopen week kwam te overlijden.
De presentatie in het Oranje-Nassau Paviljoen