Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
sector bijeen in de Keukenhof

"Calla kwekers: steek de koppen bij elkaar"

Tholen - Een man of 50, 60 uit het calla vak had zich gisteren verzameld in de Keukenhof. Zoals ook in andere productgroepen dikwijls gebeurt - en vaak onder aanvoering van de verschillende product commissies van FloraHolland en/of het CNB - was de insteek een meet & greet te organiseren tussen kwekers, de handel en zij die het bewuste product middels promotie & marketing bij de consument onder de aandacht proberen te brengen. De avond vormde tevens de afsluiting van de calla show, die van 5 t/m 10 mei in het Oranje-Nassau Paviljoen op de Keukenhof georganiseerd werd.



Koppen bij elkaar

De calla is geen standaardproduct. De bijzondere vorm maakt het weliswaar onderscheidend, maar - en daarop lag tijdens de bijeenkomst de nadruk - mist de productiekracht om met de grote jongens uit de retail aan tafel te gaan. "En dat ligt niet aan de prijs", hield Cock de Vries, inkoper voor ASDA UK, het publiek voor. “Als de consument iets hebben wil (lees: als wij ervoor zorgen dat de consument het hebben wil), maakt de prijs in zeker zin niet uit. Voorwaarde is dat het leverbaar is. In grote volumes en in uniforme kwaliteit. Wat jullie dus moeten doen is de koppen bij elkaar steken en zorgen met een goede offerte te komen."


Cock de Vries en Will Zuiderwijk

Daaraan schijnt het in calla land te ontbreken, bevestigde ook Will Zuiderwijk, product coördinator bij FloraHolland en in die hoedanigheid bezig de bloem meer op de kaart te zetten. Kwekers zijn vaak eigenwijs en op zichzelf, maar, ziet Will, voorzichtig ontstaan er toch samenwerkingsverbanden. Zoals in andere productgroepen vaak al meer gebeurt. “Neem een voorbeeld aan bijvoorbeeld Unicum of Zentoo”, raadde Cock. “Die kwekers hebben zich gerealiseerd dat ze het niet alleen kunnen en slagen er nu soms wel in een product – en soms zelfs een tamelijk exclusief product – in het schap te krijgen.” Met Simply Calla, een promotiecollectief dat kwekers en product steeds beter in de kijker lijkt te spelen, heeft de vakgroep mogelijk al wel een eerste stap naar een soortgelijk samenwerkingsverband gezet.


Marcel Jansen van Simply Calla

Bloemschikken
Twee bloemisten, de heren Joan Stam, arrangeur en o.a. bekend van BQ Tales en BloomTube, en Pascal Bakker, B2B bloemist uit Amsterdam, kregen een uur de tijd om al bloemschikkend te vertellen welke trends, pasteltinten en kleurencombinaties de met name royaal bedeelde consument (bij Pascal besteed deze naar eigen zeggen gemiddeld tussen de 25 en 50 euro voor een gemengd boeket) graag ziet. Toegegeven, dat is ook een markt. Maar met een goede prijsvorming, het vinden van ingangen bij de retail, de eisen op het gebied van biologie en certificeringen had het weinig van doen.


Joan Stam en Pascal Bakker

Tijdens de afsluitende borrel werden de creaties van Joan en Pascal onder de aanwezigen verloot. Bovendien werd kort stilgestaan bij Hein Huijg, bekend en gewaardeerd collega calla kweker uit Breezand, die afgelopen week kwam te overlijden.


De presentatie in het Oranje-Nassau Paviljoen