'De orchidee uitontwikkeld? Ik dacht het niet!'
Klik hier voor een fotoreportage
De gebroeders Patrick en Marco, samen met collega Esmeralda
Lansbergen is gespecialiseerd in bijzondere orchideeën en heeft in ieder segment wel een selectie planten, behalve dan in de phaleanopsis zelf. Patrick en Marco Lansbergen hebben zogezegd een neus voor bijzonder - en ook voor geurend: veel van de bloemen verspreiden een aangename geur. Een van de relatief nieuwe ontwikkelingen is dan ook het combineren van verschillende geurende planten in een geurmix. Verder heeft de kweker door kruising verscheidene eigen variëteiten op de markt gebracht en is het met name gespecialiseerd in de Brassia, Zygopetalum en Oncidium. Last but not least: vanaf september gaat de kweker beginnen met het More Lips concept.
Thijs van der Valk van OK Plant, hier met de Macramé
"Little Kolibri Orchids is hét merk van OK Plant, waaronder praktisch alle planten verkocht worden, tenzij de klant dat niet wil", vertelt Thijs van der Valk. De kweker heeft veel werk gemaakt van de presentatie, waarbij in verschillende inspiratiekamers nieuwe concepten te zien zijn. "De ene kamer is modern ingericht, de ander klassiek, de volgende in meer Vanessa/bling-bling style, etc. Daarin zijn zo'n 40 nieuwe concepten te zien, waar wij met de klant langslopen. Na afloop zullen we evalueren wat men er zoal van vond en gaan we kijken waar we daadwerkelijk verder mee zullen gaan." Om er een te noemen: de Macramé is een nieuwe variëteit, die met een trendy touwnet aan het plafond gehangen kan worden.
Alex Duindam voor The Big 5 wand
Piet Vijverberg, een bijzonder ondernemende kwekerij die regelmatig van zich laat horen met nieuwe ideeën en samenwerkingen als CarryMe of Het Beste van de Kweker, presenteert The Big 5. "'Star Quality...By 5' is de merknaam waaronder Vijverberg de zwaarte kwaliteit op de markt zet", vertelt Alex Duindam. "The Big 5 is, net als onze merknaam, zowel een knipoog naar de naam Vijverberg als naar de 5 sterren, waarmee in allerlei markten het beste van het beste wordt aangegeven. Maar ook zullen wij deze soorten - een stuk of 12 - alleen nog maar puur op soort gaan verkopen. Dat is een van de trends van het moment, waar ook wij sterk in geloven."
De indrukwekkend 'kroonluchter' van orchideeën bij Opti-Flor
Een strakke presentatie lijkt Opti-Flor sowieso wel toevertrouwd. De kweker heeft immers permanent een mooie showroom in gebruik - en bovendien een klein 'museumpje' dat de geschiedenis van het bedrijf in beeld brengt. Opvallend in het assortiment is de enorme Formidablo, een lang trap gelijkmatig gepositioneerde bloemen, dat een echte eye-catcher mag heten. Maar er is ook veel nieuws te zien: "Een van de trends is bijvoorbeeld het los laten hangen van de stelen en bloemen - de Wild Orchid -, wat de planten een zekere natuurlijke uitstraling geeft. Verder experimenteren wij natuurlijk met tal van nieuwe variëteiten en concepten", vertelt Lisette van Geest, bij Opti-Flor werkzaam in de marketing.
Micha Groothuizen
Net als bij Vijververberg gaat ook Levoplant mee in de verkopen-op-soort trend. "Ik durf wel te zeggen dat van '17, of misschien '18, praktisch alles op ras verkocht zal worden. Wij zijn al een paar jaar bezig dat voor elkaar te krijgen, maar het is een proces van jaren", aldus Micha Groothuizen. In de stijlvolle lobby presenteert het bedrijf de inmiddels bekende merken ILike, Leornardo, Duetto, en Luxury Garden, maar daarnaast staan verscheidene noviteiten op de bühne. Binnenkort komt er nog een merk bij: Dutch Design. "Daaronder willen wij alle soorten gaan vermarkten, die niet onder een van onze andere merken vallen. Qua invulling en concepten zijn we nog volop aan het experimenteren, maar aan ideeën bij ons zeker geen gebrek!"
Klik hier voor een fotoreportage
De open dagen zijn nog t/m vrijdag te bezoeken. Tegelijkertijd kan men ook een bezoekje brengen aan vier andere orchideeënkwekers - De Vreede, Stolk Flora, Pannekoek en Cympha - die deze week onder de noemer Orchid Days eveneens de deuren hebben opengezet.