Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Royal FloraHolland werkt aan versterken plantenklok

Samen met kwekers en klanten werkt Royal FloraHolland aan het versterken van de plantenklok. Klanten rekenen op volledige en betrouwbare aanvoerinformatie op de klok. De klankbordgroep vindt dat dit fors moet verbeteren. Aan welke vier projecten wordt nu hard gewerkt?

Betrouwbare aanvoerinformatie
1. Foto's verplicht bij veilen
Nog lang niet alle klokpartijen zijn voorzien van een (actuele) productfoto. Klanten rekenen daar wel op. Goede foto's maken producten aantrekkelijker voor een steeds groter wordende markt. Om op deze klantwens in te spelen worden productfoto's later dit jaar verplicht bij aanvoer op de klok. Ontbreekt de foto, dan wordt de partij niet in de reguliere veilgroep, maar achteraan geveild. Na de zomer gaat de veiling experimenteren met één of meerdere productgroepen. Een volgende stap in dit proces zal de representativiteit van de productfoto's verbeteren zijn.

2. EAB-standaard
Hoe kunt u als kweker uw Elektronische Aanvoerbrief (EAB) eenvoudig, foutloos en volledig aanleveren? Dit is vooralsnog een groot ICT-project. De techniek om de EAB-invoer realtime te kunnen valideren en te controleren, wordt volledig herzien. De verschillende softwareleveranciers worden hierbij intensief bij betrokken.

3. Productspecificaties
Ook de huidige productspecificaties nemen we onder de loep. De VBN-website wordt volledig vernieuwd. Tegelijkertijd wordt samen met een aantal kwekers en klanten gekeken hoe men het beheer van de productspecificaties kunnen vereenvoudigen en standaardiseren.

4. Controle en begeleiding
Het team wordt in de loop van dit jaar verdubbeld met als doel om zichtbaar, doelgericht en met goede terugkoppeling naar de kwekers te kunnen opereren. Later dit jaar gaat de veiling ook werken aan de thema's belonen, sanctioneren en de mogelijkheid om feedback en reviews te geven.

Alle inspanningen leiden tot het verbeteren van de betrouwbaarheid van de aanvoerinformatie.

Optimaliseren van het inkoopproces op de klok
Belangrijkste nieuws hierbij is het opleveren van de tribune G in Aalsmeer, die op het moment wordt gerenoveerd. De eerste klanten kopen sinds 4 juli 2016 in via de nieuwe Basis Tribune Werkplek (BTW) op tribune G. Dit verloopt goed. De verbeterpunten en suggesties van klanten worden in augustus en september 2016 bekeken, na het afronden van fase 2 die dan klaar moet zijn. De feedback die er terug komt, hoe vaak dit benoemd is en wat een juiste oplossing kan zijn gaat de klantgroep bespreken. Eind november 2016 hopen we de gehele renovatie afgerond te hebben.

Optimale en stabiele prijsvorming
De pilot Multitransactie veilen (MTV) op de plantenklok in Naaldwijk is afgerond. Met MTV kunnen, binnen één klokstop - op één prijspunt, meerdere kopen toegewezen worden aan diverse klanten. De Rotterdam School of Management, Erasmus University, heeft onderzocht of MTV bijdraagt aan een optimale en stabiele prijsvorming. Hieruit blijkt dat MTV een positieve invloed heeft op een stabiele prijsvorming. Dat wil zeggen, minder grote prijsschommelingen binnen een partij.

Reden genoeg om een tweede pilot te starten om het effect op de prijsvorming verder te onderzoeken. In pilot 2 wordt na de eerste druk van een inkoper, gedurende de tijdsduur van een volle klokstand (40 milliseconden), gemeten welke klanten er mee drukken. Deze transacties worden toegekend, mits het aanbod toereikend is. Hierdoor kan het voorkomen dat er maximaal twee prijzen tot stand komen in één veilsessie, in plaats van de huidige één.

In overleg met de klankbordgroep is de tweede pilot korter dan de eerste. Redenen hiervoor zijn:
  • Het veiltempo neemt naar verwachting toe met 10%. Een aantal inkopers vond het veiltempo in de eerste pilot al (te) hoog. Alhoewel het veilen in de tussentijds iets is vertraagd, kan de veilversnelling niet volledig worden gecompenseerd.
  • Als gevolg van de extra veilversnelling neemt ook de doorlooptijd toe tussen het geveilde product en het tijdstip van afleveren. Producten worden steeds vroeger geveild, maar de afleverperformance blijft echter gelijk. Dit kan tot een minimum worden beperkt door de pilot minimaal vier tot maximaal vijf weken uit te voeren in een relatief rustige periode voor planten.
De tweede pilot start in oktober/november 2016 en zal anderhalve maand duren. De uitkomsten worden besproken met de klankbordgroep waarna besloten wordt wat de vervolgstappen worden.

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: