Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Is Poolse markt echt de toekomst voor NLse bloemen en plantensector?

Fotoreportage: Flower Expo Poland 2016

De economie groeit nergens in Europa zo hard als in Polen en de kleine 40 miljoen inwoners zijn gek van bloemen. Zie hier de twee voornaamste redenen die het bij producenten en handelaren doet kriebelen. Voor hen de hoogste tijd dus om er eens een kijkje te gaan nemen. De Flower Expo Poland van afgelopen week, een nieuwe sierteeltbeurs in Warschau, bood hiertoe een uitgelezen kans.

Klik hier voor onze fotoreportage


Van linksboven mee met klok: Beata Dudczak en Anita Kociubinska van OZ Flowers; Joanna en Radoslaw van Nieuwkoop Europe; Arjen Vlasman van Royal De Ruiter samen met een medewerkster van de Poolse tuinrozenkwekerij Wieczorek en Wiebe Knook en Wim Zandwijk van Muller Zaden.

71 bloemen- en plantenhandelaren uit 13 landen, waaronder zo'n 30 Nederlandse bedrijven, sloten zich aan bij Green is Life, een beurs die reeds voor het 24e jaar achtereen georganiseerd werd. Bezoekers wisten de nieuwe opzet te waarderen en waren, zo meldden de standhouders, overwegend geïnteresseerd. Overal werd druk gefotografeerd en foldertjes werden en masse meegenomen. In hoeverre dit tot daadwerkelijke business zal leiden, is natuurlijk de vraag.

Uitdagingen
De taal wordt wel als een barrière ervaren. De meeste bedrijven hadden gezorgd voor een Poolse afvaardiging of anders een tolk, maar zij die hier niet over beschikten, hadden het soms lastig. Een tweede, her en der geuit puntje van zorg, was ook de groeiende concurrentie op de Poolse markt. Misschien juist vanwege de groeiende economie slaan de Polen ook steeds meer zelf aan het kweken. Bovendien neemt men het er, naar verluid, qua zaadjes en uitgangsmateriaal niet altijd even nauw met de spelregels.

Organisatie zeer tevreden
De beurs vond plaats van donderdag 1 t/m zaterdag 3 september 2016 in het beurscomplex Expo XXI in hal 4 te Warschau. Als het aan Bureau Sierteelt, initiatiefnemer en organisator van de beurs ligt, wordt een en ander volgend jaar nog eens dunnetjes over gedaan. Verschillende partijen zouden al hebben toegezegd. Anderen gaven aan dankzij de beurs al nieuwe lijntjes te hebben gelegd en zeker meer te willen investeren in de Poolse markt.


Klik hier voor onze fotoreportage