FloraHolland en Timmermans lanceren merk Certi
Direct van de kweker naar de consument
Certi pakt een groot probleem in de sierteeltsector aan: de kwaliteit van bloemen en planten lijdt onder de lange keten van kweker naar consument. Van kwekerij naar veiling, van veiling naar exporteur, van exporteur naar groothandel, van groothandel naar retailer en uiteindelijk naar consument. Dit vergt veel tijd en dat gaat ten koste van de levensduur van de bloem of plant. Ook drijft de lange keten de prijs van bloemen en planten op.
John Zwaan, Brand Development Manager bij Certi: “Iedereen in het huidige proces wil geld verdienen aan het sierteeltproduct dus als de retailer een lage prijs vraagt, blijft er voor de kweker niets over. Kwekers durven geen reële prijs voor hun product te vragen omdat exporteurs of retailers dan elders shoppen. Dit is slecht voor hun bedrijf, de productkwaliteit en het brengt de sector in een negatieve spiraal.” Het percentage kwekers dat bij Bijzonder Beheer zit is momenteel ruim 60%. Zwaan: “Certi wil Nederland wakker schudden. Door een directe lijn tussen kweker en consument, zijn de kwekers niet meer afhankelijk van de retailers en verbetert de kwaliteit van hun product. Kwekers krijgen gegarandeerd een eerlijke prijs omdat ze bij Certi zelf mogen bepalen wat ze ervoor vragen.”
"Eerlijk bloeit het langst"
Uit onderzoek blijkt dat de consument verwacht dat bloemen gemiddeld zo’n negen dagen in de vaas kunnen staan. De meeste bloemen halen dit niet. De prijzen van bloemen zijn door de prijsdruk een race naar de bodem geworden en kwekers kunnen daardoor niet meer de kwaliteit kweken waar consumenten behoefte aan hebben. Als antwoord hierop introduceert Certi het gedachtengoed ‘Eerlijk bloeit het langst’. Certi is het eerste merk dat op deze manier sierteeltproducten vermarkt en ontketent daarmee een revolutie. Het proces wordt omgedraaid: binnen een korte en transparante keten wordt de consumentenprijs bepaald op basis van de prijs die de kweker vraagt. Hierdoor kan de kweker de aandacht en voeding geven die een goed product nodig heeft en de bloem of plant langer laten groeien.
“In het geval van een snijbloemenkweker is één Eurocent meer per steel voldoende om uit de rode cijfers te komen. Wij moeten kwekers vaak dwingend adviseren een hogere prijs op te schrijven, ze durven gewoon niet meer. Een lupinekweker rekent inmiddels (met moeite) €4,50, waar hij eerder €3,50 vroeg, terwijl het product eigenlijk een nog grotere waarde vertegenwoordigd. Door ons businessmodel verdienen kwekers altijd tien á vijftien procent meer aan hun product. Dit kan in sommige gevallen oplopen tot wel 34%,” aldus Zwaan. De consument krijgt hierdoor meer waar voor zijn geld; een bos bloemen kan door het betere kweken in combinatie met de efficiëntie van het proces tot wel drie weken bloeien. Dit zorgt voor consumentenvertrouwen omdat consumenten ervan uit kunnen gaan dat hun product lang mooi blijft en zij daardoor waar voor hun geld krijgen.
Verduurzaming teelt
Naast het innoveren van de sierteeltketen denkt Certi ook aan het milieu. Door de kweker beter te betalen kan hij steeds meer biologisch gaan telen. Daarnaast gebruikt Certi 100% recyclebare trays. John Zwaan: “We kijken naar alle aspecten van de sierteelt. Bij Certi hechten we aan terugdringen van plasticafval dus worden alle planten geleverd in multiple use recyclebare Floratino trays.”
Zwaan sluit af: “We experimenteren nu met Certi. Ons doel is om binnen drie jaar tijd vijf procent van de bloemen- en plantensector bij Certi onder te brengen. Wij zijn ervan overtuigd dat dit haalbaar is. Uit een uitgebreide pilotfase is gebleken dat wanneer een consument een Certi product heeft geprobeerd, hij niets anders meer wil.” Een uitgelezen kans voor kwekers van sierteeltproducten om weer in een vraagmarkt te ondernemen.
Voor meer informatie:
www.certi.nl