"Eetbare bloemen komen in een stroomversnelling"
Peter in de kas tussen de eetbare bloemen
Al in 2009 lanceerde Peter het Look & Taste concept. Toen ging het om nog maar één plantje: de Oost-Indische kers. Inmiddels zijn er wat jaren verstreken, maar vanwege de groeiende belangstelling voor het product en ook omdat zijn bedrijf nu MPS-Fruit & Vegetable gecertificeerd is – een voorwaarde voor het op de markt brengen van eetbare producten uit de kas – heeft hij het concept weer uit de koelkast gehaald. “Het is eigenlijk vreemd. Een aantal jaren geleden stond ik op een beurs met een schaal vol Indische kers en geen van al die handelaren – meestal toch geen kleine jongens – nam ook maar een hapje. Het paste toen gewoon niet in de cultuur. Het idee dat je een bloem zou kunnen eten ging er, letterlijk, niet in. Nu is dat anders. De consument wil ze hebben en wij, kwekers en handel, hebben daar naar te luisteren.”
foto's: Look & Taste
Concept centraal
Het gaat Peter primair om het concept en niet om het plantje of het bloempje. “Het zijn geen viooltjes die je toevallig kunt eten. Nee, wij verkopen Look & Taste en daar zit dan een viooltje bij. Of een Tropaeolum of een Calendula. Het gaat om de beleving, om het thuis plukken en met die plant bezig zijn. Als je er goed voor zorgt, kan zo’n plantje maanden achtereen op de vensterbank staan. Een Oost-Indische kers blijft goed t/m oktober als je er een beetje voor zorgt!”
De kweek
Eetbare bloemen zijn seizoensproducten. “Drie maanden in het jaar, van half maart t/m half juni, is de kas gevuld met eetbare bloemen. Gedurende die maande willen wij voortdurend een handvol van die 10 soorten beschikbaar hebben. De overige, veelal wat lastigere soorten, draaien er zogezegd wat omheen. Is het seizoen gelopen, dan ontsmetten we de kas weer en gaan we weer over op de primula’s.”
Presentatie bij de Intratuin
Promotie
Ter promotie van het Look & Taste concept en speciaal met het oog op de consument heeft Peter een website gelanceerd. “We willen het zo breed mogelijk uitrollen. Met elke kar die hier weg gaat, gaat een poster mee. We hebben USB sticks beschikbaar voor op de verkooplocaties met daarop alle denkbare consumenteninformatie. Bij iedere plant zit een labeltje met daarop een link naar de website. Op die website kan de consument allerlei voorbeelden en ideeën vinden m.b.t. presentatie en culinaire mogelijkheden (een voorbeeld: Merengue met blauwe bessen, bramen en eetbare viooltjes). Verder hebben we posters hangen bij de Intratuin, in de cash & carry van Waterdrinker en bij verschillende exporteurs. Daarnaast proberen we ons aanbod langs zoveel mogelijk wegen beschikbaar te hebben, zodat de bekendheid van het merk zoveel mogelijk vergroot wordt.”
Voor meer informatie:
Look & Taste
Peter van Wijgerden
Geerweg 2
5314 BN Brunchem
M: +31(0)655711876
E: [email protected]
www.lookandtaste.nl