Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GlastuinbouwEvent 2015

"Internationaal ondernemen geen must, wel een kans"

Tholen - “De sector staat beter op de kaart dan 10 jaar geleden.” Dat zei Nico van Ruiten, voorzitter van LTO Glaskracht Nederland, gisteren op de jaarlijkse ledenbijeenkomst in het Energiehuis in Dordrecht. De bekende ontwikkelingen op het gebied van de internationale handel, klimaat en klimaatverandering, emissie, gewasbescherming, het kwekersrecht en wat al niet meer passeerden de revue, zaken waarop zowel uitdagingen als kansen kunnen worden onderscheiden. Internationaal ondernemen, het thema van de middag, vormde een handige kapstok al deze thema’s aan op te hangen.

Klik hier voor meer foto's van de middag


Het panel. Vlnr: Ferdi van Elswijk, Sjaak van Schie, Nico van Ruiten en Aad Ouburg

In het vraaggesprek met dagvoorzitter Gert-Jan Jansen koos Nico drie fragmenten, die naar zijn idee raken aan de zaken waar het echt om draait. Een van de fragmenten betrof een radio-uitzending waarin Jack Ma, oprichter van Alibaba, zich enkele weken geleden richtte tot een Nederlandse handelsdelegatie. “Het potentieel van onze tuinbouwproducten in verre landen is enorm. Van zo’n buitenstaander als Jack Ma komt dat leuk binnen. Zoals Rens Buchwald, financieel directeur bij FloraHolland, al lang weet: ‘wij verkopen geen bloemen, wij verkopen emotie.’”


Nico van Ruiten in gesprek met dagvoorzitter Gert-Jan Jansen





dagvoorzitter Gert-Jan Jansen

Internationaal ondernemen is in zijn ogen geen must en ook geen vlucht voor zaken waarmee de ondernemer zich in eigen land geconfronteerd ziet, maar het is wel een extra kans. Iemand die daar alles van weet, en als geen ander kan uitleggen hoe je dat dan doet, is Aad Ouburg. In elk geval heeft hij op dit gebied zijn strepen verdiend (BaByliss, Princess) en deed de toehoorders achter de oren krabben: ‘is het werkelijk zo makkelijk allemaal?!’. Durf en een flink portie zelfvertrouwen zijn onontbeerlijk in deze tak van sport, weet Ouburg, maar misschien wel het allerbelangrijkste is het gevoel. “Het maakt niet uit wat je verkoopt als men zich er maar goed bij voelt. Mensen willen entertainend worden en dat vindt iedereen leuk. Bedenk je dus vooral: hoe gaat ik de mensen vermaken."


Aad Ouburg

In het daaropvolgende panel kwamen ook Ferdi van Elswijk van (Prominent, Grenzeloos Groeien) en Sjaak van Schie (hortensia kweker in o.a. Uganda en Portugal), aan het woord. Beide heren lichtten ieder vanuit eigen ervaring de mogelijkheden en kansen op het gebied van internationaal ondernemen toe. Ferdi is actief betrokken bij Grenzeloos Groeien, een telersgroep die samen kijkt naar de mogelijkheden in het buitenland - "de actieradius van een tomaat is 2000 km. Wil je hem verder weg brengen, dan zul je aldaar moeten gaan produceren". Sjaak van Schie is een zelfstandig ondernemer die, op zoek naar plekken waar hij betere planten kon kweken dan de rest en met de nodige lef, in Portugal en later ook in Uganda voeten aan de grond gekregen heeft.


Na afloop natuurlijk tijd voor een natje en een droogje

Klik hier voor meer foto's van de middag