Franse moederdag
De Europese markt was afgelopen week in de ban van Moederdag, maar in Frankrijk bleef het rustig. Pas aan het eind van de maand wordt daar Moederdag gevierd. Voor transportbedrijf Fresh Trans, gespecialiseerd in het transport van bloemen en planten naar Frankrijk, wordt het dan flink aanpoten. “Met alle feestdagen in mei is het vaste ritme sowieso al verstoord”, vertelt Jeroen Struiksma, directeur van de Franse tak van het bedrijf. “Eerst Hemelvaart en Pinksteren, dan hebben we één normale week en gaan we richting de Franse Moederdag. Dat is een week met rustige stress”, schertst hij. In plaats van 50 wagens in de week, stuurt het bedrijf er dan zo’n 135 de Franse markt op. “De eerste dagen veel planten, de bloemen in de laatste dagen. En dan zie je toch vooral de boeketten langskomen.”
Van groothandel naar detaillist
Voor het zover is heeft Struiksma nog tijd om te vertellen over de verschuivingen in de Franse markt. Het transportbedrijf is gespecialiseerd in geconditioneerd vervoer van en naar Frankrijk en ziet de markt langzaam veranderen. “Een paar jaar geleden zag je dat detaillisten vooral afkwamen op groothandelsmarkten als Rungis. ’s Ochtends vroeg kochten ze in en namen ze de handel direct mee. Nu bestellen ze hun bloemen via internet.” En doordat de ondernemers het internet verkiezen boven de groothandel, groeit de markt voor Fresh Trans. Zij bezorgen de bloemen en planten steeds vaker direct bij de detaillist. Struiksma verwacht dat dit verder toe zal nemen – en het bedrijf heeft zich daarop dan ook aangepast: binnen Frankrijk is er niet alleen een kantoor, maar zijn er ook zes depots opgezet. Daar wordt de lading omgepakt naar kleinere auto’s, die makkelijk de binnenstad in kunnen. Deze auto’s zijn geschikt voor het transport van bloemen en planten op Deense karren. “Zo bedienen we in plaats van een aantal grote, steeds meer kleinere klanten. Waar je eerst met 20 denen naar 1 klant ging, ga je nu naar 20 klanten met steeds een enkele Deense kar.

Het team van Fresh Trans
Fresh Trans vervoerd zowel bloemen als planten. Om de reistijd te verkorten en de kwaliteit van het product te kunnen waarborgen, wordt er indien nodig gewerkt met twee chauffeurs. De vrachtwagens zijn bovendien uitgerust met een dubbele verdamper. “Voor kunnen we de planten op 16 graden zetten. Achter is het dan 6 graden, voor de bloemen.” Na het overladen op de depots wordt er gewerkt met één temperatuur. “De wagen gaat dan regelmatig open, dus werken met twee temperaturen heeft geen zin. Dan gaan we voor constantie.”
Retail
Niet alleen de detailhandel, ook de Franse retail is in ontwikkeling. “Supermarkten bieden steeds meer product aan. Dvd’s, boeken, films, kleding- en bloemen en planten”, vertelt Struiksma. Met klanten als Carrefour, die al jaren door Fresh Trans van bloemen worden voorzien, is ook dit een belangrijke klant voor het bedrijf. “Ongeveer 50% van wat we doen is retail”, schat Struiksma “Voor de overige 50% zien we de verschuiving van de groothandels naar de detaillisten gaan.”

Logistiek binnen Frankrijk
Vorig jaar is in Frankrijk het label “Fleurs de France” gelanceerd. Daarmee wil de Franse bloemensector het eigen product versterken. “Eigen product is enorm belangrijk voor ze”, ziet Struiksma. “Ze zijn ook bereid er meer voor te betalen.” Niet zozeer qua productie of qua volume, maar juist qua logistiek liggen hier echter nog uitdagingen. “Van Nederland naar Frankrijk is geen probleem. De uitdagingen liggen binnen Frankrijk. Als je de Franse markt uitzet op de kaart, krijg je een soort zeshoek. De punten verbinden is moeilijk”, legt Struiksma uit. Productiegebieden liggen bijvoorbeeld rond Hyeres, Angers en Toulouse – maar die productielocaties koppelen aan de afnemers door Frankrijk blijkt lastig. “Je moet een scherp netwerk hebben en beschikken over voldoende eigen locaties. Bepaalde lijnen kunnen we al aanbieden, maar alles verbinden lukt nog niet.” Ook de Franse transporteurs zijn hier niet mee bezig. “Terwijl er veel grote Franse transportbedrijven zijn, ook in geconditioneerd transport. Maar die zitten vooral in vlees of AGF. De bloemen- en plantensector is te klein voor ze. Omdat het voor ons de enige markt is, kunnen we ons daarin blijven onderscheiden.”
Voor meer informatie:
Fresh Tran

Jeroen Struiksma
Tel +31 297 820 974
jeroenstruiksma@fresh-trans.nl