Lagere transportkosten met slimme verpakking
John Kowarsky op de IFTEX in Nairobi, Kenia.
Het concept
Toen John Kowarsky het concept ontwierp wilde hij dat het aan vier punten zou voldoen; de druk van de zijkanten van de doos halen, het gewicht van de doos verlagen, het verpakken efficiënter maken en de stapelbaarheid verhogen. "Om de druk op de zijkanten van de doos te verlagen bevat elke doos twee polipropyleen frames. Elk frame bestaat uit twee verticale pijlers die boven en onder met elkaar verbonden zijn via zij-verbindingen. Deze frames, die ook beter getild kunnen worden, halen het gewicht van het karton af en steunen elke doos afzonderlijk”, zegt Kowarsky.
Recht een pallet voorzien van Cargolite, links een pallet zonder.
"Nu het gewicht van de zijkanten is afgehaald, is het niet meer nodig om zwaarder karton te gebruiken. De frames voorkomen dat de dozen worden geplet en daarom is minder verpakkingsmateriaal nodig om de bloemen te beschermen. Ook kunnen meer stelen worden verpakt. Hierdoor is ook aan het tweede en derde uitgangspunt voldaan.
Tenslotte was Kowarsky ook in staat om aan het vierde uitgangspunt, het vergroten van de stapelbaarheid, te voldoen. De uitstekende delen van het ene frame passen in de uitsparingen van het frame erboven. Dit maakt dat de dozen op de pallet goed stapelbaar zijn.
Koelen
Normale dozen worden vrij dicht gestapeld op de pallet, met als resultaat dat de dozen in het midden moeilijk te koelen zijn. Kowarsky. "De Cargolite frames zorgen voor ruimte tussen de dozen zodat er koude lucht tussen de dozen door kan stromen. Daarnaast is Cargolite geoptimaliseerd voor glijders. Beide kenmerken maken Cargolite een interessante keuze om bloemen te verschepen".
Koolstof voetafdruk
Cargolite heeft ook een lagere koolstof voetafdruk dan normale dozen. “Het wordt gemaakt van gerecycled polipropyleen en papier en de dozen zijn lichter; er is dus minder papier nodig om de dozen te fabriceren. Daarnaast kunnen er per doos meer stelen verpakt worden, wat netto minder dozen betekent. Ook betekent dat weer minder vrachtwagens/vliegtuigen en dus een lagere uitstoot", concludeert Kowarsky.
Voor meer informatie
Cargolite
John Kowarsky
Email: [email protected]
www.cargo-lite.com