Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

E-commerce wint aan populariteit onder Britse consumenten

In onderstaand artikel duidt Matthijs Plas, market developer bij Royal FloraHolland, de recentelijk doch vóór de Brexit door de coöperatie verzamelde gegevens m.b.t. tot de export en import naar Engeland. Met name in de E-commerce wordt veel vooruitgang geboekt, zo blijkt. Online is zelfs het snelst groeiende segment voor bloemen en planten onder Britse consumenten. In 2015 heeft 37% van de Britse bevolking wel eens een bloemetje via internet gekocht. Ter vergelijking: in 2010 was dit nog 26%.


Klik hier voor groot (bron: FloraHolland)

Online bloemen kopen
In 2015 heeft 37% van de Britse bevolking wel eens een bloemetje via internet gekocht. Ter vergelijking: in 2010 was dit nog 26%. Britse consumenten lopen voor qua online uitgaven op Europese consumenten. Toch zijn ze nog wel wat terughoudend om vers te bestellen. Dit wil men graag zien, voelen en ruiken voordat men het koopt. Het is voor Business Development van Royal FloraHolland een enorme uitdaging om te zorgen dat de Britse consument evenveel uitgeeft aan bloemen en planten als aan andere goederen. Dit zijn de eerste inzichten uit een verkennend onderzoek van Royal FloraHolland, waar nog een verdiepingsslag op gemaakt moet worden.

Rol FloraHolland
Waar kan Royal FloraHolland zich nog in ontwikkelen op de Engelse markt? Matthijs: "In een volwassen markt, zoals die in Engeland, is het cruciaal om naar de toekomst toe te produceren. Dat betekent dat we nog sterker de trends en ontwikkelingen in beeld moeten hebben die het koopgedrag van de consument gaan bepalen. Niet vandaag, maar morgen én daarna. Dit is een continu proces waarbij flexibiliteit en een brede oriëntatie nodig zijn. Trends komen vaak van buiten onze sector. Dat inzichtelijk maken en vertalen naar concrete kansen is waar Royal FloraHolland nog meer waarde kan toevoegen voor haar leden en klanten actief op de Engelse markt."

Chrysant op nummer een in top-10 snijbloemen
De exportwaarde van Nederlandse bloemen naar Engeland is gestegen in een periode van vier jaar tijd. In 2010 werd er 544.311 miljoen euro aan bloemen geëxporteerd. Vier jaar later steeg dit naar 622.066 miljoen euro. De chrysant staat op nummer één in de top 10 van snijbloemen met 27,4 procent. Gevolgd door de roos (15,8 procent) en de gerbera (13,8 procent). Bij planten steeg de export eveneens: 159.139 miljoen euro in 2010 tegenover 189.097 miljoen euro in 2014.

Importwaarde gestegen
De totale importwaarde van planten is in 2014 met 6,5% gestegen tot een waarde van 468 miljoen euro. Met name Nederland, Duitsland en Italië hebben hiervan geprofiteerd. Engeland importeert zo'n 71% van de planten uit Nederland, 7% uit België, 6% uit Duitsland en 5% uit Italië. Alhoewel de meeste bloemen uit Nederland komen, stijgt het aandeel Afrikaanse rozen en Colombiaanse anjers.

Meer informatie?
  • Landenrapporten zijn tegen betaling te verkrijgen bij de afdeling Markt en Informatie van Royal FloraHolland
  • Lees: Big data, Export naar Verenigd Koninkrijk (bij het ter perse gaan van GROW was er nog geen Brexit)
bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: