Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
FlowerFactor op bezoek bij Anthuriumkwekerij Fuerte Planta

'Al wil een klant slechts twee planten, dan kan dat'

Welk traject hebben Anthuriums afgelegd voor ze bij de bloemist staan? Flower Factor nam een kijkje achter de schermen bij de mannen van Fuerte Planta.


Per 4 weken worden 13.000 planten geplaatst voor de opkweek.

Broers Menno en Jordi van der Lans staan aan het roer van Anthuriumkwekerij Fuerte Planta, partner van Flower Factor. In de kassen staan talloze soorten in verschillende fases van testfase tot eindproduct klaar voor de verkoop. “We zijn in aantallen de kleinste Anthuriumkweker van Nederland”, zegt Menno bescheiden. “Maar dat is een bewuste keuze, wij willen liever focussen op speciale soorten voor de bloemist dan ons richten op de massa. Met die grote jongens kunnen en willen we niet concurreren.”


Fuerte Planta's nieuw soort: de Adios Special, die vanaf eind 2016 verkrijgbaar is. Het opkweken van de Anthurium duurt 45 weken. Een nieuw soort op de markt brengen neemt in totaal 2 jaar in beslag.

“Veel gebeurt nog met de hand, zoals het oppotten van de stekken. Dan voeren we gelijk een kwaliteitscontrole uit”, vertelt Jordi. Kwaliteit staat hoog in het vaandel, evenals klantvriendelijkheid en duurzaamheid.


Mini Anthuriums in de testfase, die minstens een jaar duurt.

Al wil een klant slechts twee planten, dan kan dat. “Want wat moeten sommige bloemisten met een tree met tig dezelfde planten? We leveren graag op maat”, aldus Menno. Via What’s App hebben de broers rechtstreeks contact met hun klanten. En ook op Facebook etaleren ze hun bijzondere waar. Dat leverde zelfs een klant in Madagascar op. “Menno: Er zijn daar maar twee bloemenwinkels, dus is het niet bepaald een groot afzetgebied, maar het is wel gaaf!”


Een zakje met zaagsel met minuscule mijten erin.

Plagen worden tegenwoordig geheel biologisch bestreden. "Het is weliswaar een duurdere maar ook effectievere methode om schade aan de planten door tripslarven en luizen tegen te gaan. En we maken sinds 2014 gebruik van aardwarmte, een investering die zich nu al heeft terugbetaald.”


Deze Anthurium heeft zogeheten ‘groene oortjes’: groene randjes aan de bloemen

bron: Flower Factor

Publicatiedatum: