Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Export bloemen en planten plust 3% op € 4 miljard

Dankzij een bovengemiddelde groei in augustus ligt de exportgroei van bloemen en planten vanuit Nederland met meer dan 3% nu op € 4 miljard. Dit baseert de VGB op de door Floridata verzamelde statistieken. 'Een beter vertrouwen in de economie, hogere inkoopwaarde en extra verkoopinspanningen stimuleren de exportwaarde', zo tekent de VGB op bij haar leden. Ook de Nederlandse bloemen- en plantenmarkt ontwikkelt zich weer positief. In euro's is Duitsland de sterkste stijger in de top-10, waarin Rusland niet meer voorkomt.



Met een sprong van 12%, de hoogst gerealiseerde stijging per maand dit jaar, trok augustus de exportstijging op naar 3,4%. In euro's komt dat neer op € 4 miljard. De procentuele stijging ligt tot en met augustus op exact hetzelfde niveau waarmee 2015 werd afgesloten. In de top-10 afnemers blijft alleen het Verenigd Koninkrijk, vorig jaar de snelste stijger, achter. Sinds de VGB vanaf 2014, op basis van gegevens van Floridata, de top-10 afzetbestemmingen publiceert is het voor het eerst dat in zoveel landen een plus wordt genoteerd. In 2014 bleven gemiddeld drie tot vier landen achter, in 2015 gemiddeld twee tot drie en in 2016 lijkt de handelsstemming nog positiever.

Duitsland grote stijger
Met een toename van ruim 6% en in euro's een plus van € 74 miljoen tot € 1,2 miljard exportomzet tekent Duitsland voor meer dan de helft van de totale toename. Het marktaandeel van de grootgebruiker van bloemen en planten uit Nederland steeg met bijna een vol procentpunt tot 30,4%. De Duitse markt is stabiel, de hogere inkoopwaarde draagt bij aan de stijging en de toename is het resultaat van de marketinginspanningen. ”Dat zie je bijvoorbeeld bij groene planten”, signaleert Roy van Hulten van Buurman. Met vestigingen in Ede, Bemmel, Tilburg en Herongen in Duitsland bedient deze groothandel Nederlandse, Belgische en Duitssprekende klanten. ”Aandacht in tv-programma's, mode- en vakbladen en campagnes als Into Green werken positief. Het prikkelt onze afnemers en consumenten”, is zijn ervaring. ”Het gaat niet hard, maar we hebben weer een stijgende lijn te pakken.” Dat is ook de ervaring van Patrick Dobbe van de cash-and-carry Dobbe Flowers in Aalsmeer. ”Het sentiment is langzaam verbeterd, al komt de hogere omzet ook door een hogere inkoop. De klanten zijn positiever en dat geldt ook voor het perspectief dat wij zien.”

Scandinavië en Zuid-Europa positief
Met een toename tot en met augustus van 4,8% respectievelijk 10,7% is de afzetontwikkeling in de Scandinavische landen in de top-10, Zweden en Denemarken, ook positief. Barry van Koppen van Noviflora schrijft dit voor Zweden mede toe aan dezelfde toegenomen populariteit van groene planten die Van Hulten waarneemt. ”Al geldt dat ook wel voor de stoerdere bloeiende planten als anthurium, bromelia's en phalaenopsis. ”En het seizoen is qua weer goed geweest in combinatie met een brede beschikbaarheid”, voegt hij toe. Dat is volgens Elbert Hunink van Gasa Holland ook de belangrijkste verklaring voor de sterke groei in Denemarken. De wat zwakkere koers van de Zweedse kroon heeft nu een drukkende invloed op de afzet. Klaus Hogervorst van Van der Plas Flowers vult aan, dat de koers lang stabiel is geweest. Hij en Van Koppen constateren in Zweden een toename van de verkoop via internet. ”Dat in- en verkoopkanaal wordt permanent doorontwikkeld”, meldt Van Koppen. Hogervorst: ”Bloemisten moesten vroeger afwachten wat er werd aangeboden, nu kruipen ze 's avonds achter de computer om op maat te bestellen. Dat verandert ook de kostenverdeling in de keten.” De Zuid-Europese bestemmingen voor bloemen en planten door Nederlandse exporteurs zitten ook in de lift. Top-4 afnemer Italië laat een groei zien van bijna 5% tot 187 miljoen. Uit nadere gegevens van Floridata signaleert de VGB voor Spanje dit jaar een toename van 13% tot € 52 miljoen. Het marktaandeel komt hierdoor op 6%. Inclusief dat van Griekenland en Portugal lag dat voor de economische crisis, met de val van Lehman Brothers in september acht jaar geleden als ijkpunt, nog op 9,4%.

Engeland en Rusland krimpen
De Engelse afzetmarkt voor bloemen en planten vanuit Nederland is tot en met augustus met 2% gekrompen tot € 633 miljoen. Daarmee ligt de markt nog altijd 14% voor op de omzetwaarde in 2014, in euro's 80 miljoen. De tempering van de exportgroei zette begin dit jaar in. Gezien de recordgroei van 15% in 2015 van deze tweede afzetmarkt voor Nederlandse bloemen en planten en de recente koersdaling van het Britse Pond blijft de groothandel gematigd positief over de mogelijkheden. Rusland stond na augustus 2014 nog op een vijfde plek in de top-10, zakte vorig jaar naar een zevende positie en komt na de voortzettende krimp van ruim 30% niet meer op deze ranglijst voor. Het aandeel van de overige landen hierin is sinds augustus 2014 met 1,3 procentpunt gestegen tot 17,3%. Dat duidt op een gestage verbreding van de afzetmarkten voor Nederlandse groothandelaren. ”Dat lijkt niet veel, maar in volle procenten komt dat uit op 8 en dan is het behoorlijk”, stelt de VGB vast. Maandelijks publiceert de VGB, de brancheorganisatie voor de binnenlandse, exporterende en importerende groothandel in bloemen en planten de top-10 exportbestemmingen. Haar leden vertegenwoordigen € 3,5 miljard van de jaaromzet in die bedrijfstak.

De tabel Top-10 bestemmingen totale exportwaarde bloemen en planten vanuit Nederland in en tot en met augustus 2016 in euro’s vindt u hier.

Bron: Floridata / VGB
Publicatiedatum: