Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grootouderdag biedt interessant potentieel voor de handel

Aankomend weekend, op zondag 2 oktober, is het Grootouderdag. Deze dag, waarop opa’s en oma’s door (klein)kinderen in het zonnetje, of uiteraard in de bloemen gezet worden, is uit Italië komen overwaaien en vindt steeds meer verspreiding. Een interessant potentieel voor de handel? Zeker, als het aan de initiatiefnemers en sponsoren ligt. Nu is het zaak het feest zo breed mogelijk uit te rollen.



Cadeautje voor opa

Initiatief
Een van de initiatiefnemers is Jacco Huibers van Amigoplant. Hij is ambassadeur van het project in Nederland en erg enthousiast over de ‘nieuwe’ feestdag. Het is goed om in deze tijd een extra feestdag te hebben, zegt Jacco, want er is nu even niets en eer het Halloween is, zijn we ruim een maand verder. Ook ziet hij een naar elkaar toegroeien van de generaties, waarbij opa en oma en kleinkind steeds nauwer met elkaar in contact staan.

Wat dat eerste betreft: sprake van een sector brede piek in de bloemen- en plantenafzet tijdens voorgaande edities was er (nog) niet, maar wat niet is, kan nog komen. Wat betreft demografische ontwikkelingen liggen er in ieder geval kansen: we worden steeds ouder en ook zullen ouders steeds vaker een beroep doen op de grootouders als het gaat om oppas.



Uitrollen
Samen met een handvol andere partijen werkt Amigoplant aan het zo breed mogelijk uitrollen van het initiatief en daar lijkt schot in te zitten. Er zijn dit jaar twee steden, Apeldoorn en Deventer, waar een speciaal programma voor de ouden van dagen is opgesteld. Naast de VGB en Charles Lansdorp, die te boek staat als een van de grondleggers van het initiatief in Italië, heeft onlangs ook de internationale bloemistenorganisatie Florint zich als actieve promotor achter het initiatief geschaard. Daarnaast wordt Grootouderdag gesteund door een brede groep sponsoren, waaronder Chrysal International, Florbusiness, Faxiflora, Dümmen Orange, Schoneveld breeding, Amigoplant, Van der Plas, Barendsen, OZ-Export, Hamifleurs en Lievaart Expeditie, een stukje overheid en de Italiaanse jongerenvereniging I Felini di Tanja Kok.

Ontstaansgeschiedenis
Het Festi dei Nonni, zoals de dag officieel heet, werd in 2005 voor het eerst als ‘officiële feestdag vastgelegd’. In o.a. de paus vond het een krachtige promotor en ook door verschillende andere kerkelijke en sociaal-maatschappelijke instellingen is het omarmd. Inmiddels wordt Grootouderdag in een handjevol landen gevierd, waarbij opvalt dat de datum niet eenduidig is. In de meeste landen is dit 2 oktober, naar de katholieke kalender, waarop het traditioneel de beschermengelen viert, maar ook andere data komen voor.



Blijft de vraag hoe je er, als ondernemer in de sierteelt, een slaatje uit kan slaan. Amigoplant heeft met het oog daarop een concept ontwikkeld – zie video! – waarmee dit moet gaan lukken. En dat komt vast goed, getuige het feit dat de kweker de Echeveria telkens weer – en soms letterlijk – in een nieuw jasje weet te steken en zo de weg naar de huiskamer van de consument weet te vinden.

Voor meer informatie:
Amigo Plant B.V.
Jacco Huibers
Amigo Plant Verkoop
Jan Glijnisweg 4
1703 RL Heerhugowaard
T: +31 72-5713389
M: +31 6-31003540
E: [email protected]
www.amigoplant.nl