Markthal Rotterdam niet geschikt voor verkoop verse producten?
De belangrijkste gebeurtenissen in twee jaar hebben we verzameld in een artikel. Eerst komen nog twee huidige ondernemers aan het woord.
Oktober 2016 - nog twee AGF'ers
Momenteel zijn er nog twee AGF'ers over in 'het foodwalhalla': Natuurlijk! en het Groente&Fruit Paradijs. We spraken Bulent Sipahi van het Groente&Fruit Paradijs, een ondernemer van het eerste uur. Hij is tevreden over de verkoop en geeft aan dat ze in tegenstelling tot andere AGF-ondernemers gelukkig voldoende omzetten om te blijven bestaan. "We bieden een heel groot assortiment, veelzijdiger dan de Albert Heijn. Daarnaast kunnen we het aanbieden tegen concurrerende prijzen, vergelijkbaar met die van de markt buiten." Hij is van plan om voorlopig nog in de markthal te blijven. Volgens hem is de belangrijkste reden dat de andere groenten- en fruitondernemers weg zijn het feit dat ze te duur waren voor de 'gewone' Rotterdammers. "Wij hebben gelukkig onze vaste klanten uit Rotterdam en zijn minder afhankelijk van dagjesmensen. Die kopen namelijk geen groenten en fruit om mee te nemen. De ondernemers die momenteel nog actief zijn in de Markthal, zijn volgens hem niet allemaal positief. "Sowieso werkt iedereen keihard hier, maar sommigen moeten echt hun best doen om alleen de huur nog maar te betalen. Bepaalde ondernemers hebben het echt moeilijk. Per maand zijn de huurkosten voor een unit van 3 bij 3 ongeveer 1500 euro, dus dat is al een flink bedrag."
Natuurlijk! - twee jaar verlengd
De andere AGF-standhouders die er ook vanaf het begin staat is Natuurlijk! Dit is een gezamenlijke stand die gedeeld wordt door de bedrijven Koppert Cress, Greenco, Yex, Fruitworld en Eminent. In Natuurlijk! wordt de consument geïnformeerd en geïnspireerd over de mogelijkheden van verse groenten en fruit. Demonstraties en presentaties stimuleren de eindgebruiker om meer en bewuster gebruik te maken van deze producten. Tim Zegwaard, manager van Natuurlijk! is heel positief over de verkoop van hun producten. Natuurlijk! heeft haar huurcontract voor de komende twee jaar verlengd. " Wij voeren een assortiment met bijzondere en speciale producten, waaronder gevlogen exoten, cressen en Tommies. Eén van de redenen dat wij succes hebben is dat we meegaan met het publiek. Toeristen vinden hier speciale producten en ook de 'gewone' shopper laat zich graag verrassen bij onze stand. Daarnaast vinden wij het geweldig om onze producten op zo'n mooi mogelijke manier te presenteren. Als standhouder moet je er natuurlijk voor zorgen dat je publiek trekt. Daarbij vinden wij het leuk om informatie te delen over de groenten- en fruitsoorten." Er worden producten van Koppert Cress, Greenco, Yex, Fruitworld en Eminent gepromoot. "Groot voordeel is natuurlijk ook dat het allemaal bedrijven zijn die zich hebben bewezen in de AGF-handel, zowel op marketing- als verkoopgebied. We maken gebruik van elkaars expertise." Natuurlijk! is ook te volgen op Instagram en trekt hiermee ook aardig wat volgers. "Foto's van bijzondere groenten en fruit doen het altijd goed. Een voorbeeld is de mangosteen, dat trekt echt mensen aan en daar komen ze ook voor terug. Als je hier met een 'gewone' broccoli gaat staan weten bezoekers al dat je die bij de AH of op de markt buiten goedkoper kan krijgen. Daarom onderscheiden wij ons met speciale groenten en fruit. En dat blijven we de komende jaren met veel plezier doen!" Hij geeft aan dat niet alles rozengeur en maneschijn is in de markthal. "Het is jammer dat Vers van de teler en Tropical niet zijn gebleven, maar er zijn nog steeds ondernemers over. Het klopt niet dat iedereen negatief is over de Markthal, want dat is absoluut niet het geval. Wij staan er, samen met vele andere ondernemers positief in en gaan vol goede zin de komende twee jaren tegemoet!"
Terugblik opening - oktober 2014
Op 1 oktober opende Koningin Maxima de Markthal in Rotterdam de eerste overdekte versmarkthal in Nederland. Het was een drukte van belang binnen en buiten het gebouw. Maxima werd bij binnenkomst welkom geheten door alle aanwezigen met het lied 'Dat kan alleen in Rotterdam'. De opening was spectaculair en een week na de opening zijn de berichten over de hal positief. In zeven dagen tijd zijn er 350.000 bezoekers geweest in de nieuwe smaakattractie van Rotterdam. Diverse optredens zorgden voor een sfeervolle opening van de nieuwe smaakattractie in Rotterdam. Eén van de unieke zaken aan de hal is de combinatie van het marktleven en het wonen.
Wij waren bij de opening. Klik hier voor het artikel en de fotoreportage
Oktober 2014 - Te warm. Kritische en enthousiaste foodbloggers
In de Markthal is het veel te warm. 'Het lijkt wel een broeikas,' klaagde Ton Kester van KAS, de bloemenkraam vlakbij de raampartij, in oktober 2014. De temperatuur achter de 34 meter hoge en 42 meter brede wand liep in die maand soms op tot boven de 25 graden. Er werden parasols geplaatst om de warmte buiten te houden. Daarnaast hadden veel foodbloggers en ook 'gewone' mensen commentaar op de opening van de Markthal, zowel positief als negatief. Lees hier het verzamelartikel wat AGF.nl toen publiceerde.
December 2014 - Buutegeweun ligt eruit
De eerste kraamhouder lag er in december van hetzelfde jaar al uit. De ondernemer heeft er om tegenvallende resultaten de brui aangegeven. De omzet was te laag, liet de Coöperatie Buutegeweun toentertijd weten. Zo'n dertig tuinders, boeren, bakkers en vissers van het Zuid-Hollandse eiland sloten zich aan bij de coöperatie, die werd opgericht om de streekproducten in Rotterdam aan de man te brengen.
Februari 2015 - Wereld van de Smaak
Midden in Markthal Rotterdam bevindt zich een 'andere' wereld: De Wereld van Smaak: uniek in zijn soort en waar verschillende werelddelen bij elkaar komen. De stand bij 'Wereld van de Smaak' kan wekelijks worden verhuurd. Ook AGF'ers toonden hier in het begin veel interesse in. Zo stond bijvoorbeeld Van Ooijen Citrus een week met minneola's uit Californië in deze stand. Tegenwoordig wordt de stand niet meer wekelijks verhuurd.
Juni 2015 - bijna een jaar
Na het vertrek van Buutegeweun werden de verhalen over de markthal steeds minder positief. Met name verkopers van verswaren hebben het moeilijk in de Markthal in Rotterdam. Consumenten besteden hun geld vooral bij de horeca. Momenteel worden kramen van een bakker en slager te koop aangeboden op marktplaats. De belangrijkste reden is 'omdat het een horeca hal is geworden'. Toch waren er ook positieve geluiden. Volgens Mustafa Uyar gaat het gerucht dat de producten te duur waren. Vooralsnog heeft zijn Groenten & Fruitparadijs nog genoeg aanloop: "Wij voeren een breed assortiment. Daardoor ligt er voor iedereen altijd wel wat en ligt het bestedingsbedrag tussen de 3 en 80 euro. Het voordeel is dat wij aan de horeca leveren en die doen het goed hier."
September 2015 - prijzen
De markthal viel in de prijzen bij de Jaarprijs 2015 van de Nederlandse Raad van Winkelcentra (NRW). De vakjury vindt dat het project met durf en lef is ontwikkeld en het antwoord geeft op de veranderende vraag uit de markt. De NRW Jaarprijs wordt sinds 1989 uitgereikt. De commerciële aantrekkelijkheid of het vernieuwende karakter wordt onder de aandacht gebracht. Eerder in 2015 kreeg de hal de MIPIM 2015 Award. Dit in de categorie 'beste winkelcentrum'. Uit 150 inschrijven in 37 landen werd de Markthal gekozen.
November 2015 - op TV
De Markthal krijgt een wekelijks culinair tv-programma op RTL4. De show wordt opgenomen in de Wereld van Smaak, die na een jaartje proefdraaien voor 1,4 miljoen euro wordt verbouwd. Op dit moment wordt nog volop gewerkt aan het interieur, dat onder andere professionele kookeilanden, een proefcafé en een tv-studio omvat. Van daaruit wordt het tv-programma De Wereld van Smaak in de Markthal opgenomen, met elke zondagochtend een uitzending op RTL4.
Maart 2016 - benadeeld
De Markthal is naast een toeristische trekpleister steeds meer een bron van ergernis voor ondernemers. In de zomer van 2015 ontruimden verschillende hun kramen uit protest tegen het beleid van de eigenaar. En de afgelopen maand verenigde 40 versondernemers zich in het Collectief Ondernemersbelangen Markthal (COM). De vereniging komt op voor kooplieden, die volgens het collectief benadeeld worden door de leiding van de Markthal.
April 2016 - vertrek Vers van de teler
"Wij hebben anderhalf jaar lang met veel plezier onze heerlijke, verse groenten en fruit laten proeven, verkocht en gepromoot", schrijft de organisatie op Facebook. "Het is daarom jammer dat er aan deze mooie en interessante tijd een einde komt." Een oorzaak voor het sluiten wordt niet gegeven. Het Vers van de Teler paviljoen werd geleid door André Paap. Samen met Telersvereniging Van Nature en Veiling Zaltbommel en hun telers bood hij de bezoekers van de Markthal een gevarieerd assortiment groenten en fruit. Vers van de teler speelde ook in op convenience.
Mei 2016 - uittocht?
Volgens Mark Kolster van het recent opgerichte Collectief Ondernemersbelangen Markthal (COM) dreigt er een uittocht van kooplieden als het beleid niet rigoureus wordt gewijzigd. Grootste probleem is het feit dat Rotterdammers niet naar de Markthal komen voor hun boodschappen.
Augustus 2016 - Bloemenstand en exotenleverancier Tropical stoppen
De bloemenstand van KAS Vers Geplukt stopt na twee jaar in de Markthal. Volgens de florista's is het niet rendabel voor een versproduct als bloemen, vertelt Gerdien Cornelis-van Olphen aan Open Rotterdam. De huur en de servicekosten zijn te hoog, vertelt ze. Bovendien komen er te veel toeristen en te weinig Rotterdammers. "En toeristen nemen geen versproducten mee." Ook de exotenstand 'Tropical' stopte met haar verkoop in de zomer van 2016.
Kosten
De Markthal zou in totaal ongeveer 175 miljoen euro gekost hebben. Tijdens de opening in 2014 lag de nadruk vooral op de presentatie van verse producten. De Markthal, in de vorm van een boog met 228 appartementen erin, is een belangrijke blikvanger voor Rotterdam.