Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dieter Baas en Sjaak Polman

Ruimte voor grote én kleine telers

De teelt van planten voor in de tuin of thuis op tafel kent twee uitersten: Kwekerij Polman als kleine teler tegenover Baas, de gigant. Sjaak Polman en Dieter Baas vertellen met plezier over hun passie voor planten en een blije consument.

De verschillen tussen Polman en Baas zijn enorm, in ieder geval in oppervlakte.
Sjaak Polman: "We hebben een complex van iets minder dan 2 ha. Ik heb niet de ambitie om dat te vergroten. Het is groot genoeg om onze afnemers te bedienen."


Het complex van het familiebedrijf Baas ligt in Ens (Noordoostpolder). Arie en Ineke Baas startten eind jaren 70 de onderneming en deze is door de jaren heen uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de sierteeltbranche. Sinds 2011 leidt Dieter het bedrijf met zijn broer Jarno Baas. Het bedrijf levert een grote diversiteit aan pot- en tuinplanten, waaronder violen, perkplanten, bolchrysanten en kerststerren.

Dieter Baas
: "We breiden in 2018 onze kassen uit met 5 tot 6 ha en hebben dan iets meer dan 30 ha. Ons doel is overigens niet te groeien om het groeien. Nog steeds vragen onze afnemers meer dan we kunnen leveren. Die groei vindt geheel organisch plaats. Onze drive is het blij maken van mensen door het kweken van mooie planten en dat gaat ons blijkbaar goed af."

Wat ook opvalt, is het verschil in bedieningsgebied. Sjaak Polman: "Wij zijn echt een regionale leverancier. Veel van onze producten vinden hun afzet binnen de driehoek Apeldoorn, Deventer, Zwolle. Onze grootste afnemer is Intratuin, maar verder leveren we aan winkels, tuincentra en de markthandel. Mijn vrouw en ik doen op het vlak van verkoop alles zelf."


Maatschap Polman uit Teuge (bij Apeldoorn) is al 25 jaar gespecialiseerd in de opkweek van perkplanten uit stek, geraniums, primula's en violen. Het bedrijf is opgericht door de vader van Sjaak Polman, Piet Polman. Hij begon in eerste instantie een bedrijf in vollegrondsgroenten. De overstap naar planten vond gedeeltelijk plaats in 1989. In 1991 richt Polman zich geheel op eenjarige zomerbloeiers.

Dieter Baas: "Wij leveren aan de grootschalige retail om zoveel mogelijk consumenten te kunnen bereiken. Daarbij blijft ongeveer de helft van onze productie in Nederland. De rest gaat hoofdzakelijk naar retailers in Duitsland en Scandinavië."

Het mag duidelijk zijn dat productie, personeel en omzet tussen beide kwekers enorm verschillen. Beide mannen telen overigens milieuvriendelijk en duurzaam.

Sjaak Polman: "Samen met mijn vrouw Gerrie hebben we in totaal drie mensen in vaste dienst en een parttimer. Ook maken we gebruik van diverse uitzendkrachten, die rond de 2 miljoen planten per jaar produceren. Onze piek ligt tussen half april en begin augustus. Met al deze werkzaamheden zijn we in staat een omzet te realiseren van rond de 1 miljoen euro."

Dieter Baas: "Onze kassen produceren het hele jaar door. Wij willen op elk moment van het jaar planten hebben. Op dit moment zijn dat bolchrysanten en najaarsviolen. Ook zijn we nu bezig om de productie voor het voorjaar mogelijk te maken. Totaal hebben we 100 tot 130 fte's, waarvan veertig mensen in vaste dienst. Onze flexibele schil heeft een wisselende omvang. Afhankelijk van het moment huren we tussen de 10 en de 150 flexibele krachten in, met in het seizoen een piek tot wel 250 flexibele krachten. Deze mensen verwerken jaarlijks meer dan 100 miljoen planten die weer goed zijn voor een omzet van circa 17 miljoen euro. Ik leid het bedrijf samen met mijn broer Jarno. Hij runt de kassen en de teelt, ik doe het financiële deel en de commercie. Onze energieproductie zijn we aan het verduurzamen. In de laatste maanden van dit jaar starten we met de bouw van een tweede houtgestookte bioenergiecentrale. Die moet eind 2017 in werking gaan. Het hout is snoei- en afvalhout uit de omgeving. Dan wekken wij onze energie voor 100% duurzaam op."

Er zijn ook overeenkomsten. Gelijk bij beide ondernemers is hun passie voor kwaliteit en liefde voor de consument en het vak. Sjaak Polman: "Alleen door kwaliteit te telen kan je overleven. Dat geldt voor ons, maar ook voor de grotere telers. We steken veel energie in het goed opkweken van de planten. Leveranciers van onze stekjes houden ons op de hoogte van de laatste veredeling. Daarnaast blijf ik op de hoogte via sociale media, veel lezen en vragen durven te stellen. Om reden van kwaliteit gaan we minder planten per vierkante meter kweken."

Dieter Baas: "Onze slogan is niet voor niets 'Bloeiende Blijmakers'. Ons dagelijks werk bestaat uit het opkweken van vrolijke seizoensplanten voor tuin, balkon en terras van hoge kwaliteit. Waar worden wij blij van? Juist van consumenten die blij worden van onze planten. Dat is onze motivatie om het elke dag weer beter te doen."

Toch is er een verschil tussen groot en klein dat deels in het voordeel uitvalt van klein. Kleinere schepen zijn wendbaarder dan een mammoettanker. Sjaak Polman: "Als hier op vrijdagavond in de namiddag een telefoontje binnenkomt voor een Deense kar met planten dan zijn wij in staat deze gelijk uit te leveren. We zijn vanwege de kleinere organisatie en daardoor kortere communicatielijnen flexibeler. Op zaterdag staan er dan - bijvoorbeeld in dat tuincentrum - frisse verse eenjarige planten van ons. Door oog te hebben voor de wensen van de afnemers en kwaliteit, hebben wij klanten die al een kwarteeuw hier afnemen. Intratuin is daar een mooi voorbeeld van."

Een ander verschil dat alleen weggelegd is voor groot is samenwerken met de hele keten tot op de winkelvloer. Dieter Baas: "Geef ons het plantenschap en wij zorgen voor een maximaal rendement. We zorgen voor verse planten van topkwaliteit. Bij Albert Hein hebben we samen met Waterdrinker het schap van de bolchrysanten aangepakt. De verkoop loopt jaarlijks op met 20 tot 30 procent, omdat wij weten hoe we die consument blij kunnen maken. Met diverse retailers hebben we proeven gedaan op dit gebied, die we nu aan het evalueren zijn. Overigens is deze vorm van samenwerken een succes als je het samen doet, en niet als de retailer het doet om er goedkoper mee uit te zijn. Dan werkt het niet, is inmiddels onze ervaring. Het werkt alleen als we de lusten en de lasten delen."

Bron: Kassucces, Telen & Trends, inspiratiemagazine van Svensson (5, 5). Voor meer informatie

Ludvig Svensson BV
Clarinda Gros – den Boer
E: [email protected]
www.ludvigsvensson.com

Publicatiedatum: