Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Polen lopen makkelijker weg"

Droogt de schier onuitputtelijke bron van goedkope arbeidskrachten genaamd Polen op? Gezien de recente berichtgeving erover zou je het haast denken, maar dat valt wel mee, hoor. De wereld verandert, zo weten we sinds Brexit en Trump, en dat geldt ook voor de arbeidsmarkt. Een aantrekkende economie, vergrijzing en alternatieve arbeidsmarkten zijn in een notendop de redenen voor een geleidelijke afname. Uitzendbureaus moeten daarom meer dan voorheen horizonten verleggen. We peilden wat reacties binnen de branche.

Niet minder, maar moeilijker
Een van ondernemers die het aantal Poolse uitzendkrachten ziet teruglopen, is Rayif Ayyildiz van Voorne Putten Uitzendbureau en wel sinds een jaar – 15 maanden. “Ze lopen makkelijker weg. Er komen niet zozeer minder Polen, maar het wordt moeilijker de juiste selectie te maken.”

Dat komt doordat de economie in Polen, maar ook in andere Europese landen aantrekt en de Polen meer te kiezen/alternatieven hebben. Rayif lost dit op door zijn scope wat te vergroten. “Meer naar buiten toe, in de zin van weg van de grote stad en meer naar het platteland. Ook verleggen wij onze blik gedeeltelijk naar andere landen, met name Roemenië en Letland maar ook naar andere landen.”



Naar een mix toe
We moeten er met z’n allen wat meer voor doen, weet ook Frans van der Lugt van Westflex Uitzendgroep. De redenen daarvoor ziet hij in een aantrekkende economie in Polen – lonen en toeslagen worden er stomweg beter en de prikkel om te vertrekken neemt af. Ook ziet Frans een grotere belangstelling voor de grensstreek Polen-Duisland, waar arbeidsomstandigheden er de laatste jaren niet minder op zijn geworden en dat, evident, dichterbij is.
 
“Van een Poolse meerderheid gaan we veel meer naar een mix toe. Maar überhaupt zie je de markt veranderen. Er is een groep die zich tot op zekere hoogte heeft opgewerkt, die men graag aanhoudt en waarvoor onze klanten weer bereid zijn wat meer te betalen. En dat is natuurlijk positief.”

Uitwijken naar Hongarije
Bij Uitzendbureau Tradiro merken ze de vermindering van de Poolse medewerkers zeker wel. “Er zijn er op zich genoeg, maar zeker voor de minimumloonfuncties wordt de kwaliteit steeds minder”, vertelt Peet Grootscholten. Afgelopen jaar heeft het bedrijf daarom al een extra kantoor in Polen geopend. “Maar het valt niet mee om voldoende betrouwbare Poolse medewerkers te werven. Daarom zijn we uitgeweken naar Hongarije”, vervolgt hij. Het bedrijf opende vorige maand in Nyíregyháza een nieuw kantoor voor werving en selectie. “En dat gaat eigenlijk heel goed. Economisch gaat het in Hongarije minder dan in Polen. We hebben in een maand tijd al veel inschrijvingen binnengekregen.” Een volgende stap voor Tradiro is het openen van een kantoor in Litouwen. “Daar willen we volgend jaar aan de slag gaan.”

Volgens Peet is er niet veel verschil tussen Poolse en Hongaarse werknemers. “Het is iets minder katholiek in Hongarije, dus er zijn minder feestdagen waarop ze graag thuis willen zijn. Verder is de betrouwbaarheid van de Hongaarse werknemers even hoog als van de Poolse werknemers in het verleden”

P. Looije Verpakingen
P. Looije Verpakkingen mag zich gezegend noemen met een stabiele vraag naar werk vanuit de Poolse arbeidsmigranten zelf, vindt Piet Looije. "Tot op de dag van vandaag hebben wij gelukkig geen moeite met het werven van Poolse arbeidsmigranten. Via de Facebook chat krijgen wij veel aanvragen en het inschrijfformulier op de website wordt meerdere keren per week met succes ingevuld.”

Waar andere uitzendbureaus dus aangeven dat zij moeite hebben met het werven van Poolse medewerkers, laat P. Looije Verpakkingen weten hier nog niets van te merken. Pawel Kaczmarczyk, directeur van het Centrum voor Migratieonderzoek aan de universiteit van Warschau, wijst erop dat het positieve imago dat Nederland had schade heeft opgelopen. Dit komt door berichten in de Poolse media over het gebrek aan gastvrijheid in Nederland.

“Dat kan de reden zijn dat wij geen last hebben van minder aanvragen,” aldus Piet . “Vanaf het eerste moment zorgen wij ervoor dat de medewerkers zich welkom, thuis en een lid van de ‘familie’ voelen. Iedereen wordt opgeleid en ingewerkt, zodat zij zelfverzekerd aan de slag kunnen bij de klant. Ze krijgen een prima salaris, werken onder fijne omstandigheden en wij zorgen voor een goed huis. Gastvrijheid staat bij ons bovenaan!”

Publicatiedatum: