Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Stichting hernoemd in nagedachtenis Ronald Moerings”

Tholen - Ruim een jaar geleden kwam waterplantenkweker Ronald Moerings om het leven bij een ernstig auto-ongeluk. In zijn nagedachtenis hebben verschillende bedrijven uit de tuinbouwbranche al meer dan 170.000 euro gedoneerd aan de Antoni van Leeuwenhoek Foundation als bijdrage in de strijd tegen kanker. En daarmee is de kous nog niet af. Met de Ronald Moerings Foundation willen ze een sneeuwbaleffect veroorzaken.


De Ronald Moerings Foundation haalt dit jaar meer dan een ton binnen voor de Antoni van Leeuwenhoek foundation.
 
“Ronald is in 2014 gestart met het inzamelen van geld voor de Antoni van Leeuwenhoek Foundation. Hij was zelf erg betrokken bij het onderwerp. Zijn enthousiasme werkte aanstekelijk – hij stond hier zo achter en was een enorm energieke en inspirerende vent.” Aan het woord is Sonja Kempenaars van Van Krimpen. Na het auto-ongeluk waarbij Ronald om het leven kwam, hebben Marco Wilschut van Van Krimpen en Paul van der Salm van Gebr. V.d. Salm de activiteiten om giften in te zamelen ter ondersteuning van kankeronderzoek in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis, overgenomen.

De “groene groep” is inmiddels omgedoopt tot de Ronald Moerings Foundation. “Ronald was een persoonlijke vriend van zowel Marco als Paul en het is mooi om zijn nagedachtenis zo in leven te houden”, vindt Sonja. “Maar daar gaat het niet alleen om. Het is zo’n belangrijk en herkenbaar doel. Iedereen krijgt met kanker te maken. In de familie, op het bedrijf, bij vrienden of bekenden. Je kunt er niet omheen. En er is één ding wat sowieso nodig is om kanker uit de wereld te helpen en dat is simpelweg geld. Om onderzoek te doen, om te investeren, om kennis te delen. Er is veel geld nodig en daaraan willen we graag bijdragen.”
 
Inmiddels zijn er ca. twintig bedrijven uit de tuinbouwsector aangesloten bij het initiatief. Één keer per jaar worden ze uitgenodigd in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis om met eigen ogen te kunnen zien wat er met het geld gebeurt. “We zijn afgelopen november geweest. Dan merk je dat het onderwerp opeens veel tastbaarder wordt”, vertelt Sonja. “Je weet wel dat geld belangrijk is, maar als je ziet wat er mee gedaan kan worden… De Antoni van Leeuwenhoek Foundation wordt voor 70% gefinancierd met donaties en giften. Je wilt eigenlijk absoluut niet in dat ziekenhuis komen, maar je voelt er de impact van de donaties.”
 
En de donaties zijn behoorlijk. Behalve de jaarlijkse donaties van de bedrijven, van ieder bedrijf tussen de 2.500 en 5.000 euro, worden er door de aangesloten bedrijven acties georganiseerd. Bij Van Krimpen bijvoorbeeld worden er geen kerstpakketten aan relaties uitgedeeld, maar gaat er jaarlijks geld richting de Foundation. Verder bedenken bedrijven allerlei bijzondere acties om ook een (extra) steentje bij te dragen; onlangs werd bij de opening van Kwekerij de Noordhoek gekozen om als cadeau een donatie aan de stichting te vragen. Zij hebben een geweldig bedrag gedoneerd. En afgelopen september heeft de groep “Dublin- fietsers” uit Hazerswoude geld bij elkaar gefietst voor de Ronald Moerings foundation. Pieter Heemskerk, een van de organisatoren en werkzaam bij Gebr. van der Salm, is hartstikke trots: “We hebben 25.000,- euro bij elkaar gefietst”.
 
Sneeuwbal
"Allemaal geweldige acties en mooi dat we dit alles als groep kunnen doen. En het einde van de groei is nog niet in zicht. Het idee is ook dat de leden zelf elk jaar ook weer een nieuw lid uit de tuinbouwsector vinden – als een soort vrijwillige verplichting. Zo veroorzaken we een sneeuwbaleffect in de tuinbouw tegen kanker.”
 



Ben je geïnteresseerd om mee te doen of wil je meer informatie, stuur dan een mail naar Sonja Kempenaars, [email protected].