Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mediaverdi viert 115 jarig bestaan:

"Wie zich aanpast, overleeft"

Tholen - Het blijft fascineren: een familiebedrijf dat de eeuwgrens overschrijdt. Je gaat op zoek naar het geheim en komt eigenlijk altijd uit bij een nuchtere ondernemer die, doodleuk, zegt gewoon hard te werken en zich aan veranderende omstandigheden aan te passen. Zo ongeveer is het ook met Johan Buis, de vierde generatie kwekers aan het roer van kwekerij Mediaverdi, die afgelopen jaar zijn 115e verjaardag vierde.


foto credits: Mediaverdi

Mediaverdi is een relatief kleine kwekerij, alwaar men de teelt van anjers afwisselt met Viburnum. Die laatste, beter bekend als ‘Sneeuwballen’, worden van begin januari tot half april gesneden; de anjers worden geoogst van augustus t/m oktober. Dit schema – 2 x 3 maanden productie, met daartussen tijd voor gewasonderhoud, bijkomende werkzaamheden en op z’n tijd eens even weg – combineert uitstekend en is, zo blijkt, een duurzame. “Wie zich aanpast overleeft. Hoewel we het altijd met de anjers hebben kunnen rooien, hebben we daarnaast ook altijd andere teelten gehad. Nu zijn dat de sneeuwballen, daarvoor hadden we o.a. ook seringen en Forsythia.”

Roerige tijden
Eind jaren 80 begin 90 heeft men, voor wat betreft de anjerteelt, wel een roerige tijd doorgemaakt. De wat ouderen zullen het zich herinneren. “Wat we toen meemaakten lijkt wel op wat de rozenkwekers recentelijk hebben meegemaakt. Zoals daar Afrika de productie overneemt, zo hadden we dat in de jaren 80/90 met anjers uit Spanje en later ook Afrika. Mijn opa teelde altijd rode grootbloemige anjers, eind jaren 70 zijn we overgestapt op trosanjers. Vanaf dat moment hebben we gepoogd een zo breed mogelijk assortiment grootbloemige anjers te voeren, met zoveel mogelijk exclusieve kleurtjes en soorten.”


Johan Buis tussen de Sneeuwballen

Een meer recente uitdaging is de in hoog tempo veranderende markt, en dan met name de digitalisering ervan. Niemand en ook Mediaverdi ontkomt hieraan, en Johan is er dan ook vol ingedoken. Nu komt nog ongeveer de helft voor de klok en vindt de rest via Floramondo en andere online kanalen de weg naar de klant.

Tegelijkertijd heeft Johan, eveneens zoals veel anderen, vraagtekens bij de ontwikkelingen van de veiling. Die vragen komen niet in de eerste plaats voort uit wantrouwen, maar veeleer uit een onzekerheid over de manier waarop het zich aan de veranderende markt kan en zou moeten aanpassen. “Eigenlijk kampen wij kleinere kwekers met eenzelfde probleem als tulpenkwekers dat hebben met de retail. De veiling gaat steeds minder aan de keten toevoegen maar heeft daar wel een hoop geld voor nodig. Wij verzorgen zelf de logistiek tot aan de box en het enige waar wij dan nog gebruik van maken is het digitale platform en de financiële afrekening. Daar zit wel een schoen die wringt. Nu loopt de veiling achter, het heeft zich te traag aangepast en het zal niet meevallen dat in te halen. Wat dat betreft gaan we een spannende tijd tegemoet. Het is hoe dan ook belangrijk dat de leden die door willen zich ook nadrukkelijk met de ontwikkelingen bemoeien. Ieder moet z’n zegje doen, opdat niemand achteraf ineens ontdekt dat hij het er niet mee eens is.”


Van recente datum: winterse taferelen op de kwekerij in Aalsmeer

Van de anjer in de Sneeuwbal
Maar genoeg over de afzet. Nu is de tijd van de sneeuwballen weer aangebroken en het snijden is net weer begonnen. Mediaverdi teelt zo’n 30.000 planten op 1 ha buiten, die ‘s winters allemaal naar binnen gehaald worden en op 3000 meter kas in bloei worden getrokken. Hoe de teelt in zijn werk gaat (en ook die van de anjers), heeft de kweker op de website zelf prachtig uitgelegd en met foto’s geïllustreerd (hier). De sneeuwbal wordt langs vijf verschillende wegen geproduceerd en aangevoerd: in de volle grond, containerteelt, in rolkassen, buiten en eind seizoen wat handel uit Italië. “Wij hebben ons toegelegd op de teelt in containers. Het product is relatief klein, met toch een zestigtal kwekers die in totaal aanvoeren en een vijftal die dit jaarrond (buiten het seizoen van januari tot en met mei) doen. Doordat wij gekozen hebben voor de teelt in containers kunnen we de teelt beter sturen, waardoor we een Sneeuwbal van hoge kwaliteit kunnen produceren.”


...en tussen de anjers

Qua anjers is het verhaal weer compleet anders. De kweker werkt samen met een zevental anjerveredelaars, die o.a. in Israël, Italië en Spanje zitten en volgend jaar komt daar als het goed is nog een veredelaar uit Colombia bij. “De anjer is dus één van de pijlers van ons bedrijf – het zit zelfs in de naam MEt DIAnthus VERDIend - en wij zijn dan ook niet voornemens dat te veranderen. Elk jaar planten we weer een honderdtal nieuwe soorten, waar we er dan uiteindelijk 5 a 10 uitpikken die het hier goed doen en die naar onze mening een toegevoegde waarde vormen op het bestaande assortiment. Zodoende hebben we best al wat succesnummers geïntroduceerd.”

Wie weet...
Wat de toekomst, tot slot, gaat brengen is natuurlijk ongewis. “Er loopt een zoon rond met ambitie om door te gaan. Hij is bijna 16 en hoewel hij daar soms anders over lijkt te denken moet hij eerst nog een tijdje naar school. Zou het gaaf zijn als hij het over nam en we er nog een generatie aan kunnen plakken: natuurlijk. Maar hij moet het wel echt willen, het moet hem geen blok aan het been zijn. Blijft hij het echter net zo leuk blijft vinden als nu, wie weet wat voor moois er dan nog in het vat zit!”

Voor meer informatie:
Mediaverdi vof
Johan Buis
Oosteinderweg 107
1432 AG Aalsmeer
M: 06-15242323
E: [email protected]
www.mediaverdi.nl