Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chrysantenvak eensgezind over voortzetten gezamenlijke promotie

Tholen - Kwekers en veredelaars uit het chrysantenvak hebben in overgrote meerderheid gestemd voor de gezamenlijke promotieplannen, zoals voorgesteld door de FloraHolland Productcommissies (FPC) Chrysant. Dit geschiedde op de Keukenhof, een beproefde locatie voor FPC bijeenkomsten, en uiteraard in combinatie met de chrysantenshow, die deze dagen in het Oranje Paviljoen gehouden wordt.



Er werd gestemd over het al dan niet structureel verhogen van de bijdrage (van de huidige 0.06% over gemaakte omzet, naar 0,075%). Dit werd met 94,9% van de stemmen aangenomen. Ten tweede werd besloten een extra budget niet retour te storten maar daarentegen aan het promotiebudget toe te voegen. Dit budget was ontstaan ten gevolge van een eerdere extra bijdrage voor het aanvragen van een subsidie bij de EU, maar wat werd afgewezen. Hier stemde niet een forse meerderheid, maar de volle 100% mee in.


Henny Bruggeman, projectleider Mark & Product bij RFH

Waartoe de middelen worden aangewend, werd uiteengezet door Brigitte Hagen. Vooral een focus of de Duitse en Engelse markt staan hoog op de agenda. De afgelopen tijd is nadrukkelijk de samenwerking gezocht met de Duitse bloemistenvereniging FDF, en met concreet resultaat: de consumptie van chrysanten groeit. Ook blijkt uit samenwerkingen met de supermarkten in Duitsland en Engeland dat de consument nu meer koopbereid is en dat de waardering voor de prijs/kwaliteit verhoudingen omhoog gaat. In het VK neemt echter het marktaandeel van de chrysant af, een zorgwekkende ontwikkeling. JustChrys (de naam waaronder de promotieactiviteiten van de FPC worden uitgevoerd) is voornemen het budgetoverschot vooral aan te wenden worden om deze daling in het VK een halt toe te roepen.


Brigitte Hagen, zelf al 12 jaar betrokken bij de chrysantenpromotie, licht door waar de gelden aan opgaan


Directeur Keukenhof Bart Siemerink

De promotie wordt, overigens, 50-50 gedragen door kwekers en veredelaars. Een dergelijke samenwerking is een unicum: in andere productgroepen dragen de kwekers het grotendeels zelf. De activiteiten van de FPC bestaan uit het aan- en oppakken van alle uit het vak opkomende problemen en uitdagingen. Een recent voorbeeld is het organiseren van een ‘santini-pilot’, waarbij gekeken werd of de logistiek fijnmaziger kan. Maar denk ook aan het organiseren van marktbezoeken of het in samenspraak met FloraHolland verbeteren van kwaliteitsbeleid.


Edwin de Jong, oprichter van Fietsuniek.nl


De winnaars van de chrysantenshow kregen van de directeur Bart Siemerink een beeldje overhandigd. Vlnr: J&A Flowers had de mooiste pluischrysant, de Magnum (van veredelaar Deliflor); de tweekleurika Raisa van Kwekerij Sensation was volgens de jury de mooiste troschrysant (veredelaar Fides); en in santini's won de ’Aurinko’ van Van Helvoort Company (veredelaar Dekker Chrysanten)


Bij het middagprogramma schoven ook handelaren en andere belangstellenden aan, enerzijds om te luisteren naar het verhaal van de jonge en enthousiaste ondernemer Edwin de Jong, oprichter van Fietsuniek.nl, en anderzijds om van Ronald Teerds en Cees Hoekstra de huidige stand van zaken en recente ontwikkelingen op gebied van Het Nieuwe Veilen te vernemen. Met name het project Vandaag voor Morgen - een proef met een extra, landelijke klok, waarin mogelijk de traditionele functie van de klok (het bepalen van de prijs) als het moderne KOA verenigd worden - stonden garant voor interessante discussies tussen klant en koper.


Ronald Teerds en Cees Hoekstra over Het Nieuwe Veilen, Floramondo 2.0, 'Vandaag voor Morgen' en meer


Overigens, wilt u de Keukenhof dit jaar nog bezoeken, dan is haast geboden. Nog een week en daarna is het weer een jaar wachten