Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Flor Andina verhoogt productie

Veel winst te behalen voor Colombiaanse hortensiakwekers

De hortensia is relatief nieuw in Colombia en het areaal is de afgelopen jaren flink gestegen. De sector is snel gegroeid, maar om de concurrentie voor te blijven is innovatie nodig. Flor Andina is bijvoorbeeld een van de eerste Colombiaanse bedrijven die hortensia’s begon te kweken en exporteren en ze geloven dat er nog meer uit hun grond kan worden gehaald. Flor Andina, dat bestaat uit 34 teeltlocaties en een areaal van 60 hectare aan hortensia's, begon vier jaar geleden eigen variëteiten te ontwikkelen en werkt momenteel aan een nieuw kweeksysteem om de productie per vierkante meter te verhogen.


Carlos Sanchez, Diego Perdigon en Andres Escobar van Flor Andina tijdens de Proflora 2017 in Bogota, Colombia.

Hogere productie
"Het kweken van hortensia's in Colombia gaat vaak gepaard met ruimteverspilling,” weet Andres Escobar, internationale sales en marketingmanager van Flor Andina. "Dus om concurrerend te blijven was het nodig om de hortensiakweek te optimaliseren. Daarom besloot Pablo Hernadez, die het bedrijf in 1999 oprichtte, om een andere manier te vinden om deze bloemen te kweken, om een hogere productie per vierkante meter te behalen. En dat lukte met een groter aantal planten per vierkante meter en een ander kweeksysteem. ”Dit nieuwe systeem is gebaseerd op druppelirrigatie en een verhoogde plantdichtheid. We willen dit graag op al onze kwekerijen invoeren en verwachten dat het onze productiviteit met ongeveer 50% zal verhogen. Dit betekent ook lagere kosten, grotere marges en een winstgevendheid die ons in staat zal stellen te blijven investeren in nieuwe ontwikkelingen en nieuwe variëteiten."


Verschillende variëteiten 'rood-antieke' hortensia's.

Uitbreiding assortiment
In deze concurrerende markt is het belangrijk om op te vallen en één manier om dit te doen is door verschillende variëteiten aan te bieden. Daarom lanceerde Flor Andina vier jaar geleden een eigen veredelingsprogramma. Dit resulteert nu o.a. in een nieuwe lijn: de antieke hortensia's, waarbij gewone witte hortensia's in 'antieke' bloemen worden veranderd. Deze bloemen waren voorheen in de markt allen in grote maten verkrijgbaar. Flor Andina is erin geslaagd een techniek te ontwikkelen zodat ze nu antieke bloemen ook in een kleinere klasse aan klanten aan kunnen bieden, afhankelijk van de behoefte. 


Kweek van witte hortensia's.

Markten uitbreiden
Volgens Escobar heeft deze nieuwe klasse antieke hortensia's hen in staat gesteld hun marktaandeel in een van hun belangrijkste markten te vergroten; de Verenigde Staten. "Deze bloemen worden momenteel door onze klanten gebruikt in supermarkten, boeketten, evenementen, hoteldecoraties en nog veel meer, maar het is voor ons vooral een variëteit die ons helpt een groter volume van onze bloemen te verkopen."

De VS is nu een van Flor Andina’s belangrijkste markten. Vroeger richtten ze zich op de lokale markt en werkten ze met bedrijven die boeketten aan de VS verkochten. Vanaf 2016 begonnen ze direct naar de VS en andere landen te exporteren. Dit deden ze volgens Escobar om twee belangrijke redenen. "De eerste reden is dat de boeketfabrikanten zelf hortensia's en andere producten begonnen te kweken om tegen lagere kosten in hun boeketten te gebruiken. Ten tweede hebben we de afgelopen vier jaar gezien dat de hortensiakweek over het algemeen is gestegen, deels door de devaluatie van de Colombiaanse peso ten opzichte van de Amerikaanse dollar, wat een overaanbod creëerde tegen lagere prijzen."

De VS is nog steeds Flor Andina’s belangrijkste markt, maar ze hebben vorig jaar uitgebreid en exporteren momenteel hun bloemen ook naar Canada, Honduras, Panama, Chili, Qatar, China, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Rusland en Korea.


Naoogstruimte.

Asocolflores
Flor Andina vindt niet alleen voor het eigen bedrijf manieren om uit te breiden in hun huidige markten, maar doet dit ook voor de hele sector, omdat ze lid zijn van de Colombiaanse bloemenkwekersvereniging Asocioflores. De marketingcommissie hiervan richt zich specifiek op het verkennen van en uitbreiden in bestaande markten. "Daarnaast investeren we bij Asocolflores ook in manieren om de sector in het algemeen uit te breiden en gaan we naar verschillende internationale beurzen waar we onze producten tonen, nieuwe klanten ontmoeten en deel uitmaken van de Colombiaanse beweging die onze bloemen naar verschillende bestemmingen brengt."

Voor meer informatie
Flor Andina
Andres Escobar
Email: [email protected]
www.florandina.com
Publicatiedatum: