Día de los Muertos in Frankrijk groot succes
Waarom Día de los Muertos?
Dia de los muertosDe Fransen verlangen naar een andere, positieve manier om de doden te herdenken. Het is een opkomende trend om Allerheiligen, de dag dat de overledenen herdacht worden, op een optimistische en zelfs feestelijke manier te beleven. Het Mexicaans gebruik van Día de los Muertos sluit daarbij naadloos aan en heeft bovendien een belangrijk, bloeiend component: bloemen! De geuren en kleuren van de bloemen zorgen er volgens de traditie voor dat de zielen van overledenen voor een dag terug kunnen keren.
Bloeiende succesformule in cijfers
Naast het kleurrijke feest in Parijs met 500 bezoekers zorgden een online campagne, PR en influencer-samenwerkingen voor publiciteit rondom Día de los Muertos. Dat gebeurde op nationaal niveau met aankondigingen in veel belangrijke media als le Parisien, Elle.fr, Figaroscope, Télérama.fr en Marie France. Bovendien kwam het evenement ter sprake op televisiezender BFMTV Paris. De totale mediawaarde van deze campagne wordt geschat op € 500.000,-.
En volgend jaar?
Door de campagne hebben miljoenen Fransen kennis kunnen maken met Día de los Muertos. Veel feestgangers – maar ook de mensen die niet naar binnen konden vanwege de grote toeloop – hebben aangegeven Allerheiligen ook in 2018 op de Mexicaanse manier te willen vieren. Bloemenbureau Holland is daardoor overtuigd dat deze positieve en bloemrijke manier van gedenken een nieuw gebruik kan worden voor de Fransen.
bron: Bloemenbureau Holland