Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Pablo Restrepo Samper, Excellence Flowers:
"Chinese Valentijnsdag maakt productiecirkeltje rond"
Vrijdag 27 augustus vond de Chinese Valentijnsdag plaats en vierden de inwoners van China en Taiwan op deze dag de liefde met vele bloemen. Sommige hiervan waren afkomstig van de Colombiaanse rozenkweker Excellence Flowers. “Natuurlijk is er op deze dag veel vraag naar rode rozen, maar geverfde rozen trekken ook veel aandacht. Voor deze rozen krijgen we vooral veel aanvragen uit Taiwan, waar Valentijns erg populair is, vertelt Pablo Restrepo Samper.
Pablo Restrepo Samper op de IPM Beijing 2016 in China
Een markt opbouwen
Excellence Flowers ziet een bescheiden piek in de weken voorafgaand aan de feestdag. “De Chinese Valentijnsdag is een kans voor ons om onze productie op een stabiel niveau te houden. We zien bovendien dat onze markt in China groeit. In de vier jaar dat we bloemen aan China leveren voor Chinese Valentijnsdag, hebben we een markt op weten te bouwen waar we wekelijks aan leveren. Dat was ook ons doel: om niet twee weken per jaar aan de markt te leveren, maar het hele jaar rond. Dat geeft meer waarde aan de markt.”
Logistieke uitdaging
Pablo is tevreden met de productie van dit seizoen. “We hebben de goede hoeveelheid regen en zon gehad. Dat is erg fijn, vooral als je kijkt hoe extreem het weerbeeld in andere landen was.” De echte uitdaging ligt echter niet bij de productie, maar bij de logistiek. “De reis van de bloemen duurt 35 uur van het teeltbedrijf in Colombia naar het Chinese vliegveld. In deze tijd kan er van alles gebeuren,” vertelt Pablo. “We gebruiken een vacuüm koelsysteem tot de bloemen aankomen bij het vliegveld in Colombia. Dit houdt de bloemen op een temperatuur van 2 °C. Maar als de medewerkers van het vrachtvervoersbedrijf iets verkeerd doen, kunnen de bloemen beschadigd raken. En wanneer de bloemen eindelijk in China aankomen worden ze weer aan andere invloeden blootgesteld. De laatste weken is de temperatuur in het land bijvoorbeeld opgelopen tot 38 °C. Dat is een hele uitdaging voor goederen die zo delicaat zijn als onze rozen. We hebben geen controle over deze omstandigheden, maar we hopen natuurlijk wel dat onze bloemen in de goede conditie bij de consumenten terecht komt.”
Veilingen bloeien op Valentijnsdag
Het Kunming International Flower Auction Trading Center (KIFA) bloeit op op de Chinese Valentijnsdag. Volgens XinhuaNet worden voor de Chinese Valentijnsdag ongeveer 48 miljoen bloemen met een waarde van meer dan €5,8 miljoen via KIFA afgezet en rozen zijn goed voor 95% van dit aantal. Ongeveer 30% van de bloemen die dagelijks via KIFA geveild worden, worden geëxporteerd naar Zuid- en Zuidoost-Aziatische landen. Het handelsvolume van KIFA blijft dan ook met dubbele cijfers groeien sinds het vorig jaar 6,53 miljard snijbloemen met een waarde van €682 miljoen wist af te zetten.