Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Bloemen- en plantenexport blijft recordniveau aantikken
Ondanks de sterk wisselende weersomstandigheden in de belangrijkste afzetgebieden blijft de Nederlandse bloemen- en plantenexport het recordniveau van vorig jaar aantikken. Tot en met augustus ligt de exportwaarde op € 4,2 miljard, fractioneel minder dan vorig jaar. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata. Groei wordt gerealiseerd in Oost-Europa en vliegbestemmingen, grote markten als Duitsland, Engeland en Italië blijven achter. Dit bevestigt volgens de VGB het belang van een spreiding van exportlanden. Planten doen het dit jaar beter dan bloemen in een markt waarin de concurrentie toeneemt.
Afgelopen maand bleef de exportwaarde steken op € 429 miljoen, 2% minder dan vorig jaar. Daarmee was augustus dit jaar de zesde maand, waarin Nederlandse exporteurs moesten inleveren. Alleen in januari en in juni werd een plus genoteerd, waardoor de krimp van 0,2% nagenoeg werd gecompenseerd. Op de totale exportwaarde van € 4,2 is de achterstand € 10 miljoen. Drie van de top-5 exportbestemmingen Duitsland, Engeland en Italië staan op een achterstand, Frankrijk is vergelijkbaar met vorig jaar en alleen Polen noteert een plus. De top-10 exportlanden loopt in totaal ruim 1% achter.
fotocredits: Fresh Express
”De gemiddelde groei van de andere landen ligt op 4,3%”, verklaart Wesley van den Berg van Floridata de minimale krimp. ”Als de markt normaliseert kan de totale waarde weer op het vorige jaarrecord van € 6 miljard exportwaarde uitkomen,” waarbij hij wijst op de grote impact van het koude voorjaar en de warme zomer.
”Dat heeft de vraag getemperd en aanvoerpatronen veranderd. Ook door slecht weer en dito productieomstandigheden in Afrika, belangrijk voor de sourcing van bloemen”, vult directeur Matthijs Mesken van de VGB aan. Directeur Jaap Hogewoning van Heembloemex bevestigt dit. ”Bovendien lagen de feestdagen in het eerste half jaar dichter op elkaar en dat drukte de afzet.”
Herkenbare krimp in top-5
Lijnrijder op Duitsland Lourens van Starkenburg herkent de krimp in Duitsland. ”Het voorjaar was door het koude weer niet uitnodigend om bloemen te kopen. Daarna is de markt hersteld, maar de zomer was extra moeilijk door het warme weer. Verder heeft niet iedere bloemist een opvolger, waardoor distributiepunten wegvallen. En in ons segment wordt de concurrentie van supermarkten voor het gewone bloemetje groter.” Dat blijkt ook uit de achterliggende analyses van Floridata. ”Het reguliere retailsegment heeft het relatief goed gedaan”, licht Van den Berg toe.
De Engelse markt staat onder druk door de lage koers van het Britse pond, al was er in augustus een kleine plus. In Italië is het consumentenvertrouwen, dat een groot effect heeft op de bloemen- en plantenconsumptie, gedaald. Gezamenlijk leverden Duitsland, Engeland en Italië tot en met augustus € 67 miljoen in.
Exportspreiding In de top-10 exportbestemmingen is de groei richting Polen en Rusland illustratief voor het toenemende belang van Oost-Europese markten voor bloemen en planten uit Nederland. ”Oost-Europeanen zijn bloemenliefhebbers, economisch gaat het er over het algemeen redelijk tot goed en retailketens openen steeds meer vestigingen. Zij nemen bloemen en planten mee in hun pakket en vergroten daarmee de markt”, weet Mesken.
Floridata signaleert ook een relatief grote groei op vliegbestemmingen in het Verre Oosten. ”Het aandeel van die markten is weliswaar klein, maar het effect van die extra vraag op de prijsvorming is positief”, aldus Van den Berg. Hogewoning: ”Bij special events buiten Europa zijn behoorlijke budgetten voor bloemversieringen beschikbaar. Dat is voor ons een nieuwe, behoorlijke grote groeimarkt.”
Overigens ontwikkelt de Nederlandse thuismarkt zich positief. ”De zomermaanden waren heel moeilijk, maar over Nederland hebben we niets te klagen”, constateert Hogewoning. Corné Scholte van Kariflex Cash & Carry signaleert bij de toenemende concurrentie door supermarkten dat Nederlandse consumenten ook meer uitgeven aan bloemen en planten van hogere kwaliteit. ”Dat is een goede ontwikkeling waar bloemisten op in kunnen spelen.”
Planten in de plus De exportwaarde van de pot- en tuinplanten klom tot en met augustus met ruim 2% tot € 1,7 miljard, de bloemen gaven bijna 2% prijs tot ruim € 2,5 miljard. Maar in augustus viel de plantenexport tegen, vooral richting Duitsland en Frankrijk. Structureel is er een overcapaciteit in de grootste productgroep in het plantensegment, de orchideeën. ”Het voordeel is wel dat bijvoorbeeld exclusievere phalaenopsis voor een bredere groep consumenten beschikbaar zijn”, vindt Scholte. ”Op termijn kan dat goed zijn voor de markt.”
”Doordat er steeds meer speciale types en vormen phalaenopsis worden geïntroduceerd kunnen bloemisten er zich beter mee onderscheiden”, stelt Starkenburg voor de Duitse markt vast.
Met een aandeel van bijna 30% zijn de oosterburen op afstand de belangrijkste markt voor bloemen en planten uit Nederland. In het bloemensegment staat Engeland op de tweede plaats en bij de planten Frankrijk met aandelen van respectievelijk 16% en 12%.