Tholen - Chauffeurs in de bloemenbranche lopen tegen drie grote problemen op. In de eerste plaats chauffeurstekort, in de tweede plaats de files en op de derde plaats de rijtijdenwet. Frans van den Berg van ABE Flowers, een lijnrijder op Duitsland, telt daar de Maut, de recentelijk ingevoerde tolheffing op buitenlanders, en de steeds verder oplopende veilingkosten bij op. Om hier een vuist tegen te maken, zou het naar zijn idee goed zijn als de verschillende transporteurs de koppen bij elkaar zouden steken.
Die eerste drie, daar kun je met om het even welke transporteur over praten. De files – “wij gaan tegenwoordig om 3 uur in plaats van 4 uur ’s ochtends weg, om de volgende dag de klanten nog af te kunnen”; de chauffeurs - “tik eens in, 'chauffeurs gezocht’”; en de rijtijdenwet – “al kun je lullen als Brugman, alles is digitaal geregistreerd en overtreding is overtreding” - het zal niemand in de branche vreemd in de oren klinken.
Voor zij die op Duitsland rijden, doet de recent ingevoerde tol op Duitse snelwegen, de zogenaamde Maut, nog een extra duit in het zakje. “Het kost al veel geld, per 1 juli is er voor ons nog eens 600 euro in de maand bijgekomen en per 1 januari komt er nog meer bij, omdat de tol dan ook geheven zal worden op over regionale wegen gereden kilometers. Dat zijn extra kosten, die door iemand betaald moeten. Wij proberen het met onze klanten te delen, leggen het uit en hopen elkaar in het midden te vinden. Dat lukt meestal, maar heeft toch het vervelende bijeffect dat ze je niet meer bellen als ze je niet echt nodig hebben. En omgekeerd ben je zelf minder bereid te rijden."
Koppen bij elkaar
De Maut zet ook nog om een andere reden kwaad bloed. “Je ziet dat sommigen het juist aangrijpen als iets waarop geconcurreerd kan worden. Dat is kwalijk want als we nu de koppen bij elkaar zouden steken, dan hoeft dat niet. Maar dat gebeurt niet. Er is weliswaar een lijnrijdersgroep, een club die opgezet is met het idee dat je samen goedkopere banden en goedkopere diesel kunt regelen, maar dat is onzin. Dat zijn dingen die je zelf kunt regelen. Het zijn juist dit soort zaken, waarop je samen beleid kunt formuleren en een vuist zou kunnen maken.”
Meer vereniging zou de verschillende transporteurs volgens Frans ook kunnen helpen in het onderhandelen met de veiling. “Dat we kunnen zeggen: tot hier en niet verder. De veilingkosten nemen steeds verder toe en het lijkt erop dat FloraHolland naar een soort Greenery model wil. Dat ze nog maar vijf grote spelers willen overhouden en alle rest moet daar dan maar op commissie onder. Ik snap dat niet. Er zijn kwekers zat die het mij net zo lief rechtstreeks verkopen, die het soms zelfs op eigen kosten willen komen brengen, dus ook op dat vlak zouden we toch een blok moeten kunnen zetten.”