Tholen - Een handjevol bloemenbedrijven was afgelopen week op avontuur in Madrid, Spanje. Aldaar vond de tiende editie van een van de allergrootste groenten & fruit beurzen ter wereld, de Fruit Attraction, plaats. Deze beurs, die dit jaar 1600 exposanten en 70.000 bezoekers trok, heeft met de inrichting van een aparte hal voor bloemen en planten ook dit segment binnen de fresh produce industry een podium willen geven.
Jacco Huibers, Amigo Plant
Flower & Garden Attraction, zo werd deze ‘in house beurs’ gedoopt, en volgens een van de pioniers Amigo Plant had de organisatie er geen half werk van gemaakt. “Men had een complete hal voor ons ingericht, haar best gedaan potentieel geïnteresseerde retail uit te nodigen bij ons langs te komen en ook probeerde men nadrukkelijk de bezoekers door onze afdeling te leiden”, aldus Jacco Huibers.
Team van OZ Planten
Uit Nederland was een klein collectief onder de vlag van Greenn in de hal ondergebracht. Naast enkele tientallen deelnemers afkomstig uit verschillende andere landen, waren dit Hamiplant, OZ Planten, SO Natural en Amigo Plant. De reden voor hun aanwezigheid, weet Jacco, is het gegeven dat Spanje een groeimarkt is en dat de grote retail, die naast de groenten vaak ook een oogje op de bloemen gericht houdt, aanwezig was. “Daarnaast is het leuk bij de eersten te zijn. Volgend jaar zijn we met twee keer zoveel, en als een van de pioniers heb je dan alvast je plekje.”
Paul van Gils, Mardenkro; Dick Verweij van Van der Knaap; Klaas Droog van MNP
Onze collega’s van AGF en FreshPlaza waren op de beurs aanwezig voor verslag, en namen ook een kijkje in de bloemenhal. Meer informatie over de beurs vindt u hier; het hoe en wat van de Flower & Garden Attraction is hier na te lezen.
Michiel van Paassen en Tibor Papp
Klaas Droog, MNP
Yosef Giles en Paul van Gils, Mardenkro