Tholen - “We realiseren ons steeds meer dat wat we doen, voor een groot deel ontzorgen is. Ontzorging van de inkoopafdeling en van de IT afdeling. En dat heeft eigenlijk geen barst met handel te maken. Als iemand 1 of 2 fusten bestelt, is dat voor ons een cijfertje en maakt dat voor wat wij doen geen wezenlijk verschil. We bieden een dienst en die is waardevol, en daar mag dan ook een fee voor gerekend worden. Maar transactiekosten, hebben we besloten, daar moesten we vanaf. En die komen ook niet meer terug.”
We spreken met Merthus Bezemer van New Green Market, een van de flink wat nieuwe online platforms waarop vraag en aanbod in de sierteelt elkaar vinden. Hoewel digitalisering al jaren aan een opmars bezig is, lijkt de snelheid er van onverminderd toe te nemen en zijn de gevolgen misschien nog wel verstrekkender dan wie dan ook heeft zien aankomen. Zelfs zij die erin vooroplopen, leren alle dagen bij en vinden zichzelf al doende opnieuw uit.
Intelligentie inbouwen
Hoe dat ook zij, New Green Market is een van die voorlopers, en men timmert hard aan de weg om dat te blijven. “Allereerst willen we inderdaad een platform zijn, maar we zijn heel nadrukkelijk geen veiling. Ook zijn we geen logistiek centrum. Wij kunnen het makkelijker maken om te kopen en verkopen en dat is de dienst die wij bieden.”
Een voorbeeld daarvan, vertelt Merthus, is de configurator die men momenteel aan het bouwen is. “Je hebt tegenwoordig allerlei koppelingen en het is voor kopers vaak een hele toer elke dag weer uit te zoeken wat wel en wat niet in de shop moet. Je zou, vinden wij, die inkoper tools moeten geven om te bepalen wat er wel en wat er niet inkomt. Dat kan je regelen op het niveau van leveranciers of op productniveau, maar het kan slimmer. Stel, ik koop elke dag chrysanten van Pietje, maar is hij uitverkocht, dan moet ik op zoek naar een ander. Zou het dan niet mooi zijn, als die ander al bekend is? Of, een ander voorbeeld: ik koop altijd chrysanten in voor de bloemist, maar daarnaast heb ik ook klanten in de retail. Is het dan geen goed idee dat ik voor een bepaalde kwaliteit, die voor het eerste segment niet voldoet, dan gelijk toch de vraag op het andere kanaal kan invullen (en daar dan dan dus ook tevreden mee kan zijn)? Dat zijn functionaliteiten waar we nu mee bezig zijn en die in onze nieuwste, binnenkort te lanceren versie zullen zijn ingebouwd.”
Aftuin
Het zijn zaken, vindt de directeur van New Green Market, die erin móeten. Daarnaast is ook nog veel te winnen op logistiek gebied. “Dat kan de veiling geweldig goed, en daar, heb ik begrepen, gaan ze ook flink in investeren. En dat moeten ze vooral doen. Maar hoe je het ook wendt of keert, nu zijn praktische alle stromen veilingstromen. Het overgrote deel van het product gaat van box naar box. Maar als je digitaal gekocht hebt, 24/7 & wanneer je maar wilt, dan wil je het niet pas om 14 uur ’s middags in de box hebben. Dat moet beter en daarom vinden wij dat je aftuin moet kunnen inkopen. We hebben daarom de samenwerking gezocht met verschillende transporteurs, die bijvoorbeeld ook om 6 uur ’s ochtend kunnen halen en leveren.”
“Maar”, is Merthus de vraag voor, “dat is niet makkelijk. Je moet de kwekers overtuigen dat ze aftuin prijzen rekenen, i.p.v. zomaar een prijs waarin transportkosten en veiling- of fustheffingen zijn verwerkt. Dat moet je even uitleggen. Gelukkig hoeven we niet met alle tuinders in zee, maar een goeie groep heeft dat inderdaad begrepen, en daarom begint het bij ons te lopen. Waar nog bijkomt, dat die tuinder ziet dat een gespreidere logistiek de druk(te) op verschillende piekmomenten kan spreiden.”
Toverwoord - standaardisatie
Toch ontgaat het niemand dat New Green Market zeker de enige niet is. Op een aantal vlakken kan men elkaar vinden, zoals op het gebied van kennisontwikkeling, het gezamenlijk kijken naar de ontwikkelingen binnen de softwareontwikkeling en soms vindt men elkaar in het nadenken over de toekomst van koppelingen en standaarden. “Maar het is een feit dat wij zeker de enige niet zijn. Bovendien heb ik een groot vraagteken bij Floriday. Ik heb geen idee wat zij nu echt willen. Wel of niet koppelen, dat is nogal onduidelijk; ze roepen telkens van wel, maar verder is het radiostilte. Tegelijkertijd moeten we ons daar niet op richten, maar moeten we bijvoorbeeld veel meer energie investeren in het kijken over de grens. Wanneer wij het over een VMP koppeling hebben, haalt een Keniaan, een Ecuadoraan, een Deen of een Engelsman zijn schouders op. Die werken weer met heel andere software. En dat is een heel belangrijk punt: wat zijn, wat worden de internationale standaarden? Daar moeten we goed over nadenken en er zal nog flink wat water door de Maas stromen voordat dat voor iedereen duidelijk is. Misschien is daarom ‘standaardisatie’ wel het grote toverwoord voor de komende jaren.”
Versnelling
New Green Market doet geregeld nieuwe releases en heeft ondertussen een flink developersteam zitten. Ook is een behoorlijke club kwekers en kopers aangesloten, waardoor steeds meer feedback verdere ontwikkeling op weg helpt. Een stroomversnelling kortom, die volgens Merthus niet zomaar gestopt zal worden.
“Ik denk dat we de afgelopen jaren een wildgroei aan directe koppelingen gezien hebben. Iedereen zegt dat mooi te vinden, maar dat valt nogal tegen. Het is helemaal zo makkelijk niet zomaar met alles te koppelen. Ik heb al bedrijven ontmoet waarbij inmiddels 1 fte nodig is om al die directe koppelingen te onderhouden. Dat heeft naar mijn idee geen toekomst. Wat daarentegen wel voor een versnelling gaat zorgen, is het bewustzijn dat het veel logischer is dat allemaal door een platform te laten doen. In theorie kunnen wij dadelijk duizenden koppelingen in een keer ontzorgen, en dat ga je als individuele handelaar nooit zelf in de hand houden. Dringt dat bewustzijn eenmaal door en heeft men eenmaal goed in de gaten dat wij niet een verkapt soort nieuwe veiling zijn, maar daadwerkelijk iemand die op dit vlak kan ontzorgen, mét vaste fee en zónder transactiekosten, dan gaan wij nog een flinke versnelling beleven.”