Tholen – De glastuinbouwsector is volop in ontwikkeling, zowel in Nederland als in vele landen daarbuiten. Technische installaties worden complexer en dat vraagt om maatwerk, installaties die zijn afgestemd op lokale omstandigheden en voorzien zijn van het juiste keurmerk. Zowel de technologie als de back-up moeten betrouwbaar zijn. Reden waarom Zantingh recentelijk een servicekantoor heeft geopend in Moskou om van daaruit lokaal service te kunnen verlenen. Want naast goede branders leveren, is goede service verlenen net zo belangrijk, vinden ze in Rijsenhout.
Zantingh is binnen de sector al jaren toonaangevend als fabrikant en leverancier van gasbrander-installaties, rookgascondensors, CO2-doseringsinstallaties en centrale verwarmingscomponenten. De meeste Zantingh producten vinden momenteel hun weg naar het buitenland, onder andere Rusland, Mexico, Canada en zelfs Australië. In veel gevallen gaat dit via Nederlandse kassenbouw- en installatiebedrijven. Nederlandse glastuinbouwtechnologie heeft dan ook een betrouwbare reputatie. Sales- en marketingmanager Rein Tichelaar: “Nederland heeft van oudsher veel kennis van glastuinbouw en naast tuinbouwproducten wordt ook steeds meer Nederlandse glastuinbouwtechnologie naar het buitenland geëxporteerd. Aangezien onze gasbranderinstallaties specifiek op de glastuinbouw zijn toegesneden, liften wij mee op deze ontwikkeling.”
Een vrachtwagen vol: bestemd voor een project in Rusland. Voor dit project reden half september in totaal vier vrachtwagens die kant op met daarin o.a. 10 gasbranders van 14 megawatt, een grote partij CV-componenten, rookgascondensors en 8 bijbehorende CO2-sets. Foto: Archief Zantingh
Planten in tuinbouwkassen hebben warmte en CO2 nodig om te kunnen groeien en daarom is goede service verlenen minstens even belangrijk als de kwaliteit van de producten. Rein: “Wij doen de fabricage en komen vervolgens ten tonele als de branderinstallatie voor het eerst opgestart moet worden en bij het onderhoud.” De grootste groei zit momenteel in het buitenland, waar de glastuinbouw duidelijk in opkomst is. “Op dit moment vliegen onze eigen servicemonteurs de hele wereld rond, maar nu de volumes groter worden, loop je daarin – letterlijk – tegen grenzen aan en zul je steeds vaker lokaal nazorg moeten kunnen verlenen. Wij doen dit door servicekantoren in het buitenland te openen of serviceagenten in te zetten. Op die manier blijft de responstijd zo laag mogelijk.” Iets waar telers in het buitenland overigens wel rekening mee houden door voldoende back-ups in te bouwen mocht hulp even op zich laten wachten. “Nederlandse telers zijn best verwend met een korte responstijd. Toch moeten ook zij back-ups inbouwen, in sommige gevallen meer dan zij nu nog doen. Bij onverhoopt uitvallen van een installatie mag het gewas natuurlijk nooit de dupe zijn.”
Trainingscentrum
Maar ook met internationale servicekantoren blijft goede serviceverlening een uitdaging. Personeel vinden is bijvoorbeeld allesbehalve makkelijk. Vrijwel gelijktijdig met het servicekantoor in Rusland is in Rijsenhout een trainingscentrum geopend. Hiermee hoopt Zantingh van buitenlandse servicemonteurs sneller topmonteurs te maken. “In augustus kregen we al een Armeense delegatie op bezoek voor een training en snel volgden onze Russische collega’s”, vertelt Hilde Kleerekoper, sales representative bij Zantingh. “Ook hebben we al docenten uit het World Horti Center over de vloer gehad.” Sinds vorig jaar is daar namelijk een opleiding Groene Mechatronica gestart, vult Rein aan. “Om een goede branderservicemonteur te worden, moet je onder andere kennis hebben van elektro-, gas- en meet & regeltechniek. Als bedrijf kunnen wij bijdragen aan zo’n opleiding door stages aan te bieden, colleges te geven en lesmateriaal aan te bieden.”
Hilde Kleerekoper en Rein Tichelaar in het trainingscentrum bij één van de branderinstallaties waarmee geoefend kan worden.
Alles voor het juiste vlammetje
Nederlandse tuinders krijgen steeds meer te maken met strengere milieu-eisen. Voor gasbranders groter dan 1 MW geldt bijvoorbeeld sinds 1 januari 2017 de wettelijke NOx-emissie-eis van maximaal 70 mg/nm3. In praktijk wordt vaak een nog veel lagere NOx emissies gevraagd, bijvoorbeeld door telers die het certificaat Groen Label Kas willen halen. “Als de vuurhaardbelasting van de ketel het toelaat, hebben de Zantingh branders daar geen moeite mee.” De juiste afstelling van de gasbrander is daarvoor erg belangrijk, reden waarom Zantingh onder meer gebruik maakt van moderne, elektronische regeltechniek, zoals de brandermanagementsystemen van Siemens.
Brandermanagementsysteem Siemens LMV
Op buitenlandse projecten spelen daarnaast nog heel veel andere factoren een rol en levert Zantingh maatwerk. De kwaliteit en de druk van het aardgas wijken vaak af van wat standaard in Nederland gebruikelijk is. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het lokale elektriciteitsnet waar een andere spanning of netfrequentie aanwezig is. Veel installaties worden – anders dan in ons eigen vlakke landje – ver boven zeeniveau geplaatst waar minder zuurstof in de lucht aanwezig is en er dus een groter volume verbrandingslucht moet worden toegevoerd.
De voorsprong, die Zantingh in gasbranderinstallaties heeft opgebouwd, wil het bedrijf vasthouden. Innoveren met partners speelt hierin een sleutelrol. “In West-Europa zullen we steeds meer te maken krijgen met gas uit verschillende bronnen en dus met verschillende kwaliteiten. De regeltechniek moet hierop worden afgestemd. Daarnaast zijn duurzame gassen uit bijvoorbeeld waterstof in opkomst. Ook dit vereist een aanpassing van de techniek. Zo blijven we groeien en borgen we dat onze producten voldoen aan de behoeften in de markt.”
Voor meer informatie:
Zantingh
www.zantingh.com
[email protected]