Marco van Leeuwen van Air So Pure, één van de plantleveranciers in dit project, overhandigde donderdag 22 november tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van WNTWEB het eerste exemplaar van het handboek ‘Plant in de Klas Westland’ aan Shirley van de Velde, leerkracht van de montessorischool Naaldwijk. Samen met vier andere Westlandse scholen deden zij mee aan de proef om klaslokalen te ‘vergroenen’.
In het handboek dat ook digitaal opvraagbaar is via de site van WNTWEB staat beschreven wat de effecten zijn van planten in de klas, welke plantsystemen beschikbaar zijn en de kosten en baten ervan. Scholen en kinder-opvangorganisaties kunnen zo gemakkelijk zien wat voor hun situatie de beste keuze is.
Voor dit officiële overhandigingsmoment waren de deelnemende scholen, kinder-opvangorganisaties en plantleveranciers uitgenodigd. Naast de overhandiging van het handboek kregen zij een presentatie over de positieve effecten van meer groen in de klas en de resultaten van deze geslaagde proef. Vervolgens zijn de ervaringen van de scholen besproken en ideeën uitgewisseld om dit project breder uit te zetten naar andere scholen in Westland en in Nederland.
Meer groen in de klas
Het project ‘Plant in de Klas Westland’ is een initiatief van Royal FloraHolland, Rabobank Westland en gemeente Westland en is ontstaan vanuit het topsectorprogramma De Groene Agenda en de Westland Agenda. Deze partijen hebben de ambitie om samen met leveranciers de klaslokalen in het Westland te vergroenen en de luchtkwaliteit in de klassen te verbeteren. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken blijkt namelijk dat groene planten een positief effect hebben op de concentratie, leerprestaties en gezondheid van zowel leerlingen als leerkrachten.
Meer informatie over het project ‘Plant in de Klas Westland’ is op te vragen via [email protected]