Tholen - Voor de binnenlandse groententransporteurs is een rustige periode aangebroken. "Dat duurt altijd tot de carnaval. Rond die tijd komt de glasteelt weer in productie", vertelt Peter Hendriks van het gelijknamige transportbedrijf uit Venlo. In dit interview vertelt hij over de lastige wintermaanden, de zoektocht naar personeel, maar bovenal de toenemende file-problematiek. "Onze auto's die 's middags na 16.00 uur uit het Westland naar Venlo komen, zijn gemiddeld 2 uur langer onderweg!"
" 's Morgens hebben we er weinig last van. Dan zijn de auto's voor 7.00 uur het Westland in, maar dit jaar is het 's middags een drama. Veel tuinders hebben aan het eind van de middag hun handel klaarstaan, dus de tijden aanpassen is geen optie, maar het kost handen vol geld. Je spreekt dagelijks over 100 euro per auto. Dat komt op jaarbasis uit op extra kosten van meer dan een ton", rekent Peter voor. "Ik ben al een rondje langs enkele klanten wezen doen. De keuze is eenvoudig: tarieven omhoog of niet meer rijden."
"In deze periode besluiten we altijd weer of we auto's laten vervangen, maar dat hangt dit jaar echt af van de bereidwilligheid van de klanten om in te stemmen met hogere tarieven. Over de volumes van het afgelopen jaar zijn we zeer tevreden, maar onderaan de streep wordt er gewoon te weinig verdiend. Niet alleen de files maken je arm. Ook het personeel is 7% duurder geworden en de Maut in Duitsland wordt ook nog eens 30-40% duurder", vertelt Peter.
Daarbij zijn de files volgens de transporteur moeilijk te omzeilen. "De wegen naar Zeeland zijn door de Belgische tol drukker geworden. Tussen Rotterdam en Gorinchem staat het op de A15 elke dag vast. Alleen als de ambtenaren vrij zijn en tijdens schoolvakanties kunnen we doorrijden. Gelukkig zet branche-organisatie TLN zich fors in om onze problemen te behartigen, maar dat is ook hard nodig. Nu worden de kosten volledig bij de transporteurs weggelegd en dat is niet reëel."
"Daarnaast is het in het seizoen een uitdaging om voldoende chauffeurs binnenboord te houden. Alleen met Nederlandse chauffeurs rijden, lukt al jaren niet meer. Wij rijden nu met Grieken, Roemenen en Polen. We hadden altijd een vaste kern Poolse chauffeurs, maar zij zijn nu halverwege de dertig en sommigen maken de keuze om weer terug naar hun geboorteland te gaan. Maar het opvullen van deze lege plaatsen was afgelopen jaren lastiger dan andere jaren", vertelt Peter.
Peter Hendriks heeft in de zomer 26 eigen auto's op de weg, aangevuld met charters. Nu in de wintermaanden zijn dat nog 16 auto's. "Voor binnenlandse rijders is het jaar altijd onevenredig verdiend. Acht maanden lang heb je bij wijze van spreken 120% werk, maar vier maanden lang is dat maar 40%. Die rustige periode valt nauwelijks op te vangen. De re-export stelt niets meer voor. Zo rijden Spaanse afladers allemaal zelf naar de Duitse Dc's. Natuurlijk kun je weleens een klusje voor een teler rijden, maar je kunt de leegte niet zomaar opvullen of je moet een ander in het vaarwater gaan zitten."
Hendriks richt zich al jaren op het transport in Nederland en België. "Misschien gaat er één keer in de week een auto naar Duitsland, maar daar blijft het bij. In het zomerseizoen is er vraag zat, maar hebben we er meestal de capaciteit niet voor en in de winter zit je alleen je collega's in de wielen en kun je ook nog eens leeg naar Nederland terugrijden. Dan kun je er beter ver van wegblijven", constateert Peter. "Wel is het een bedreiging voor ons dat er steeds meer overzeese handel per container in Venlo arriveert."
"Nu hoeven we het niet puur van het transport naar A en B te hebben. Zo verzorgen we ook op- en overslag en koeling en kunnen collega-transporteurs hier dag en nacht en in het weekend terecht. Met het leveren van toegevoegde waarde valt gelukkig nog wel wat marge te pakken. Daarnaast hebben wij altijd onze commissiehandel nog. Dat is voor ons een mooie combinatie. Als je de handel volgt, weet je ook wat je te rijden hebt", besluit Peter.
Voor meer informatie
Peter Hendriks
Venrayseweg 116c
5928 RH Venlo
Tel: 077 - 387 02 22
Fax: 077 - 382 19 37
[email protected]
www.peterhendriks.n