Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toekomst horti-tech onder de loep op Future Trends & Innovations event

Tholen - De wereldwijde markt voor kastechniek werd in 2015 geschat op grofweg 20 miljard euro. In 2020 is dat ongeveer 30 miljard euro, weet voorzitter van de AVAG Harm Maters en gezien de Nederlandse expertise op dit vlak is ook de belangstelling voor die markt van morgen groot. Ongeveer 150 man toog naar het World Horti Center voor het ‘Future Trends & Innovations’ event, alwaar men die dag van morgen eens goed onder de loep nam.

Klik hier voor een fotoreportage

Die loep weet professor Jan van den Ende van de Rotterdam School of Management goed te hanteren. Om de boot niet te missen, dan wel de leidende positie vast te houden, is niet in een receptenboek opgenomen, maar waar het mis kan gaan, daar zijn voldoende voorbeelden van. Interessant genoeg zijn het vaak zogenaamde ‘disruptieve innovaties’, waar inmiddels iedereen de mond vol van heeft, die gevestigde partijen om zeep helpen, maar hoe zit dat precies?

Prof. Van der Ende

“Een disruptieve innovatie is niet iets dat wereldschokkend is, maar juist iets kleins en simpels, dat zo klein en simpel is, dat een groot bedrijf het niet kan zien”, weet Van der Ende. Wat hem betreft, zijn de prijsvechters in de luchtvaartindustrie een mooi voorbeeld. “Stel”, parafraseren we de professor, “stel je bent manager bij KLM en je ziet bedrijven om je heen die mensen als vee door de poortjes duwen, dan denk je toch: dat gaan wij dus nooit doen. En in eerste instantie heb je gelijk en ontstaat een situatie waarin twee markten naast elkaar bestaan. Maar dan blijkt toch een probleem: ook die prijsvechter vijzelt zijn service een beetje op, gaat toch net wat extra’s bieden en die klant van KLM, die weliswaar gehecht is aan de extraatjes, is toch verleid om met iets minder genoegen te nemen."

Harm Maters

Dat wil zeggen, kwaliteit en luxe kennen een soort over-shoot. "In de markt presenteert iemand een verhoudingsgewijs onderpresterend attribuut waar bestaande partijen als vanzelf de neus voor ophalen. Dit attribuut kan echter verbeterd worden en gaat dan toch zagen aan de poten van de gevestigde partijen. Dat geldt voor de luchtvaart, maar ook voor de hotelbranche, de journalistiek of zelfs de dure consultingsbedrijven (denk aan Mckinsey die op de website eenvoudige oplossingen voor eenvoudige, concrete problemen plaatst). En wat is dan het antwoord van KLM? Niet nog meer service. Transavia.”*

Na de lezing van Van der Ende kon men terecht bij verschillende sessies, alwaar ingezoomd werd op een specifieke innovatie of ontwikkeling binnen de horti-tech. Denk aan de rol van Artificial Intelligence, Vision Technology, robotsystemen, E-growing, printbare zonnepanelen of simulatiesoftware. Daarop zorgde de organisatie, een samenwerking van AVAG, GreenTech, Stichting Hortivation, TNO, Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en Wageningen Universiteit & Research voor een borrel & buffet.

*Voor zij die hier de theorie bij wensen: The Innovator's Dilemma.

Klik hier voor een fotoreportage