Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oplossing tegen temperatuurclaims bij fruittransport

Het is ook in de bloemen en planten geen onbekend probleem: de temperatuur optimaal houden tijdens overzees transport is een uitdaging. De fruitexportindustrie wordt geplaagd door claims dat fruit onderweg kwaliteit verliest door een verkeerde temperatuur. Een goede oplossing voor dit probleem is nog niet gevonden. OTFLOW brengt twee oorzaken aan het licht: er is vaak een slechte verdeling van koude lucht in de container doordat het fruit vervoerd wordt op pallets. Wat ook niet helpt, is het plaatsen van de koelcontainers in het ruim. Daar kan het namelijk behoorlijk warm worden.


Omgevingstemperaturen met zeetransportroutes

Stel: drie weken lang vaart een zeeschip vanuit Chili naar de haven van Rotterdam. Aan boord staan vooral onderdeks een groot aantal containers vol met blauwe bessen. Het schip kruist tijdens de reis de evenaar en bevindt zich voornamelijk in buitentemperaturen van boven de 35 graden Celsius. “Dan warmt het op zo’n schip behoorlijk op. Zeker onderdeks is de situatie suboptimaal: de hardwerkende koelmotoren genereren extra warmte die maar moeilijk weg kan. In de containers hebben de pallets met fruit, die het verst bij de koelmotor vandaan staan, het zwaar. Op die plek komt maar minder koele lucht en komt er warmte van buitenaf naar binnen,” vertelt Otto de Groot, oprichter van OTFLOW.


Situatie onderdeks zorgt voor additionele warmte

Koelcontainer niet ideaal voor pallets
Een andere complexiteit is de vormgeving van de binnenkant van de koelcontainer. Voor velen is het onbekend dat de binnenkant van de koelcontainer is ontworpen voor het vervoer van dozen. Hierbij werkt de luchtcirculatie optimaal, omdat de sleuven in de vloer dan goed bedekt worden. Doordat fruit tegenwoordig op pallets wordt vervoerd, valt de luchtdruk - die ervoor moet zorgen dat de koude lucht helemaal naar achter reikt - weg. Hoe verder bij de koelunit vandaan, des te zwakker de luchtdruk dus wordt. Met als gevolg dat bij de temperatuur bij de deur het snelst stijgt.

Probleem oplossen
De Groot: “Ik heb ruim 35 jaar expertise op het gebied van groente- en fruitkwaliteit en ben bekend met het temperatuurprobleem op het gebied van fruittransport. En daarom vond ik het een mooi moment om met het einde van mijn carrière in zicht, mijn zinnen te zetten op het bedenken voor een oplossing hiervoor.” Dat resulteerde in OTFLOW: een bodembedekking voor de koelcontainer die zorgt voor een betere luchtverdeling. “In samenwerking met Wageningen Biobased Research Facility hebben wij een product mogen ontwikkelen dat de koude lucht optimaal verdeelt tijdens pallettransport. Hierdoor wordt de kwaliteit van het fruit beter behouden en verminder je de kans op temperatuur claims,” vertelt Ronald Hagenstein, commercieel directeur.

Na de fase van ontwerpen, testen en ontwikkelen is OTFLOW nu een jaar in bedrijf. Inmiddels zijn er duizend zeecontainers de wereld overgegaan met een OTFLOW op de bodem en het product wordt door early adopters in de import- en exportsector goed ontvangen. De verwachting is dat OTFLOW het komende jaar in flink wat meer containers te vinden is. Hagenstein: “Er lopen op dit moment verschillende tests van belangenorganisaties op groenten- en fruitgebied in het buitenland. We verwachten wederom goede uitkomsten en dan zal het gebruik van OTFLOW steeds verder toenemen. Qua productie zijn we flink opgeschaald en worden gesteund door Nederlandse importeurs en buitenlandse exporteurs in Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Spanje, Peru en Chili.”


Van links naar rechts: Marc Reym, Otto de Groot en Ronald Hagenstein

Voor meer informatie? Bezoek Otflow op de Fruit Logistica 2019 (hal 3.2 / stand B-24a )

OTFLOW
Goudsesingel 130 - Unit 3.74
3011 KD Rotterdam
Mob: +316 4642 8283
[email protected] 
www.otflow.com

Publicatiedatum: