Tijdens de algemene ledenvergadering van Plantion, gisteravond, oogstte het initiatief om de veilvolgorde aan te passen kritiek van een groep seizoenskwekers. Sinds september veilt Plantion de producten van kwekers die A1-kwaliteit leveren en vijf dagen in de week aanvoeren (de kopgroep), als eerste. Dit is een van de maatregelen van Plantion om de klok in Ede te versterken.
Bij het agendapunt ‘kwaliteit & regelmaat’ opende commercieel directeur Guus van Logtestijn met een toelichting: “Het besluit om de veilvolgorde aan te passen hebben we genomen na twee jaar intensieve voorbereiding en toetsing. Per gewasgroep veilen we eerst de producten van de kopgroep, daarna het peloton en als laatste het blok achterblijvers. In de kopgroep zitten aanvoerders die vijf dagen in de week A1-kwaliteit leveren. Kwekers die twee of drie keer in de week aanvoeren, zitten in het peloton. Het blok achterblijvers bevat aanvullende handel en wordt als laatste geveild. We verwachten dat dit zal bijdragen aan een goed en regelmatig assortiment, een vurige wens van onze kopers. Met individuele kwekers die hierdoor in de problemen komen, kijken we naar een passende oplossing.”
Enkele kwekers van seizoensproducten gaven aan zich inderdaad benadeeld te voelen, omdat ze niet in staat zijn gedurende langere periodes elke werkdag producten aan te voeren: “Onze concurrenten worden nu als eerste geveild, alleen maar omdat ze groter zijn.” De discussie werd afgesloten met de toezegging van Plantion dat als de eerlijkheid in het geding is, daar aandacht aan zal worden besteed.
Omzet 2018
Ook Plantion ondervindt de nadelige effecten van de extreme weersomstandigheden dit jaar, met een koud voorjaar en een warme en droge periode van maar liefst zestien weken. Des te meer is Plantion tevreden met de handhaving van de klokomzet op het niveau van 2017, met dank aan een goed laatste kwartaal. Dat de totale omzet van Plantion iets lager uitvalt (-2,3 procent), komt door een omzetdaling bij bemiddeling. Plantion houdt vast aan haar tarievenbeleid en dat betekent dat sommige klanten hun heil elders zoeken. In een groeiende markt ondervond het groencentrum van Plantion problemen om voldoende assortiment aan te trekken om aan de vraag te kunnen voldoen. De omzet uit digitale kanalen steeg opnieuw (+3,4 procent).
Transportmogelijkheden
In het kader van haar nieuwe beleidsplan is Plantion in 2018 gestart met zes van de elf geplande projecten om Plantion te laten uitgroeien tot toonaangevende bloemistenklok in West-Europa. De projecten zijn erop gericht kwekers, bloemisten en eigen medewerkers mee te nemen in de trend naar digitalisering en daarnaast te voorzien in de behoefte aan fysieke ontmoeting. In 2019 wordt een nieuw project gestart, namelijk het organiseren van slimme transportmogelijkheden voor aanvoerders en kopers.
Plantenpaspoort
Op uitnodiging van Plantion gaf Ron Bleijswijk van Naktuinbouw een presentatie over het nieuwe plantenpaspoort dat vanaf 14 december 2019 binnen de hele EU verplicht is. Hij wees op het belang van goede traceerbaarheid van producten, bijvoorbeeld om eventuele ziekten objectief te kunnen herleiden. Elke ondernemer die planten levert aan een volgende partij in de keten (behalve direct aan de consument) moet zijn producten van een eenduidig paspoort voorzien. Op de website van Naktuinbouw staat een overzicht met vragen & antwoorden die elke dag wordt bijgewerkt.
bron: Plantion