Met nog maar enkele weken te gaan tot de RHS Chelsea Flower Show, zijn kwekers nog druk bezig met de voorbereidingen van hun tentoonstellingen op de show. Voor tuinbedrijf Cook's Garden Centre is Chelsea een hoogtepunt op de tuinbouwkalender. We spraken met Paul Cook over de show, de samenwerking met een Nederlandse hortensia-kweker en wat de Brexit voor z'n bedrijf zal betekenen.
Cook's gouden medaille stand op Chelsea 2018
Cook's Garden Centre kweekt een scala aan hangplanten en patioplanten en produceert ongeveer 4.500 hanging baskets voor de afzet aan het begin van de zomer en voor displays. Het tuincentrum beslaat iets meer dan 1 ha en ze kweken vaste planten om de afzet te vergroten naar 30.000 planten per jaar.
"Alle planten zijn voor de afzet in ons tuincentrum en de open dagen in de kas, die we tijdens vijf weekeinden per jaar organiseren." Bij de ingang halen ze geld op voor liefdadige doelen en ze hebben in totaal als zo'n € 115.000 bijeen gebracht.
Paul en dochter Hannah bij de stand van 2017 op Chelsea
Nederlandse hortensia's
Naast hun eigen kweek werkt Cook samen met hortensia-kweker Hovaria van André van Zoest uit Boskoop. "De planten van André komen groen binnen en we brengen ze tot volle bloei voor onze bloemenshows en helpen hem zijn Royalty Collection te promoten."
Vorig jaar verkocht Cook een extra 21.000 hortensia's op de shows. Chelsea is hiervoor misschien wel de meest belangrijke ingang. "Het is de enige show waarbij we via mailorders verkopen. Vorig jaar hadden we meer dan 600 orders. Het is ook belangrijk voor André, omdat we hier zijn nieuwe rassen tonen en via zijn nieuwe bedrijf Roco zijn veel nieuwe rassen leverbaar."
Naast hun samenwerking in Nederland krijgt Cook's Garden Centre jonge planten van o.a. Syngenta, AllPlant, Walter Blom, Colegrave, Volmary en Fairweather's.
Chelsea stand 2016
Brexit
Gezien de internationale oriëntatie van het bedrijf is het niet verwonderlijk dat het vertrek van het VK uit de EU nogal een ding is. "Brexit is een groot probleem voor ons op verschillende manieren."
"Ten eerste het effect ervan op de waarde van de pond, waardoor al onze planten duurder worden. Daarnaast zal het bijkomende papierwerk bijdragen aan de kosten. De extra tijd, die we in de aanbodketen moeten steken, is ook een probleem omdat we gewend zijn om op tijd te leveren. En onlangs hebben vertragingen bij de tunnel veel problemen veroorzaakt. Momenteel hebben we een perfect systeem. Welke veranderingen Brexit ook brengt, het zijn geen goede."
Voor meer informatie:
Cook's Garden Centre
01299 826 169
[email protected]
www.cooks-garden-centre.co.uk