Met een exclusief diner voor de gehele sierteeltketen opende Sion Young Plants op dinsdagavond 11 juni traditiegetrouw de jaarlijkse Flower Trials. In het bedrijf van de phalaenopsis-veredelaar waren alle schakels aan tafel te vinden: kwekers, exporteurs, groothandelaren, retailers, bloemisten en tuincentra. 'Wij vinden het belangrijk onze klanten - de kwekers - én hun klanten met elkaar te verbinden en hen met de nieuwste trends te inspireren. Alleen gezamenlijk kunnen we de phalaenopsis blijven vernieuwen en de consument van morgen verrassen en verleiden', aldus eigenaar Eric Moor.
Verbinden gebeurt ook op het gebied van assortiment. Met het Sion Breeding Platform verbindt Sion namelijk assortimenten van diverse phalaenopsis-veredelaar. Hierdoor is het bedrijf in staat een zeer breed assortiment te bieden aan haar klanten wereldwijd.
Breed assortiment voor ieder marktsegment
Om aan de uiteenlopende wensen van haar klanten tegemoet te komen, streeft Sion naar een breed en diep assortiment. Naast de rassen die door Sion zelf veredeld zijn, werkt het bedrijf samen met een aantal (inter)nationale partners. Zo is Sion al jarenlang de grootste importeur van nieuwe rassen uit Taiwan. Exclusieve samenwerkingen met vooraanstaande Taiwanese veredelaars zoals Clone en veel kleine veredelaars vormen hiervoor de basis. Recent heeft Sion bovendien de wereldwijde verkoop- en marketingrechten van de genetica van Hark en Bremkens Orchideen uit Duitsland verkregen en zijn er vergaande plannen voor samenwerking in China. Door al deze rassen gezamenlijk aan te bieden binnen het Sion Breeding Platform, ontstaat een compleet en uniek assortiment voor iedere kweker in ieder marktsegment. Een aanzienlijk gedeelte van dit assortiment, inclusief rassen van veredelaars Roenbaek uit Denemarken en Brighten Orchids (Wing) uit China, is deze week 'live' te bewonderen tijdens de Flower Trials.
Trendpresentatie Sandra Könings
Het Flower Dinner stond ook in het teken van verbinden. Naast het verbinden van de schakels binnen de sierteeltketen werden ook de nieuwste trends verbonden aan de phalaenopsis. Trendvertaler Sandra Könings vertelde tijdens een trendpresentatie over komende trends en welke commerciële kansen deze bieden voor de phalaenopsis. Könings pleit ervoor om keuzes te maken. 'Er zijn veel trends gaande, kies een trend die past bij jou, je klant en je consument én werk deze tot in de finesses uit. Vernieuw en wees daarbij onderscheidend', aldus Sandra Könings. Exclusief voor relaties van Sion is een aantal trendkaarten ontwikkeld; gedurende het jaar geeft het bedrijf nieuwe trendkaarten uit. Daarnaast zijn de nieuwste trends en toepassingen jaarrond te bewonderen in het Sion Trend Lab op het bedrijf in De Lier. Een 'must-see' voor iedereen binnen de sierteeltsector die op zoek is naar tools om de consument van de toekomst te verleiden.
Drie category managers aan het woord
Perry Dekkers, zelf jarenlang werkzaam geweest als Sr. Category Development Manager bij o.a. Heineken, interviewde tijdens het Flower Dinner drie succesvolle category managers. Zij vertelden over hun werkzaamheden bij een landelijk tuincentrum, een keten van bloemenwinkels en een supermarktformule en gaven zo een uniek kijkje in het besluitvormingsproces rondom de categorie binnenplanten. Hiermee kreeg de bezoeker concrete handvatten hoe aan tafel te komen bij de category manager.
De Flower Trials bij Sion zijn uitsluitend toegankelijk voor vakgenoten. De openingstijden zijn: dinsdag 11 juni tot en met vrijdag 14 juni van 8.00-18.00 uur, zaterdag 15 juni van 8.00-12.30 uur