Naar aanleiding van onderzoek en uitspraken over de minimale beloning die telers krijgen voor hun inspanning om een goed, duurzaam product te leveren én de reuring die er daaromtrent gisteren ontstond, herstart LTO Nederland de campagne #watkrijgtdeboer. "Aan de hand van consumenten- en boerenprijs laten we de scheve situatie zien waar veel consumenten geen weet van hebben", aldus de brancheorganisatie.
LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders. Dat punt maakt de brancheorganisatie al een tijd - in oktober werd een campagne opgestart - en daar wordt nu dus weer nieuw leven ingeblazen. "Met een gerichte campagne #watkrijgtdeboer maken we inzichtelijk hoe weinig van wat de consument betaalt naar de boer en tuinder gaat. We laten zien aan de hand van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, de Universiteit Wageningen en eigen onderzoek, welk deel van de supermarktprijs uiteindelijk terechtkomt bij boer of tuinder."
In het geval van een pak melk van € 0,90 is dit zo’n € 0,33. Een aardappelteler ontvangt van een kilo aardappelen die in de supermarkt € 1,30 kost, gemiddeld € 0,14. Pluimveehouders ontvangen voor hun eieren € 0,60 per 10 scharreleieren middelgroot, terwijl de consument € 2,24 afrekent voor een doosje van 10 scharreleieren van hetzelfde formaat.