China is een van de snelst groeiende markten ter wereld. Om deze fascinerende markt te ontwikkelen, heeft PRIME Flowers vier jaar geleden een eigen kantoor geopend in China, waar ze bloemen importeren uit Colombia, Ecuador en Zuid-Afrika. Maar hoe heeft de bloemenindustrie in China zich de afgelopen jaren ontwikkeld? CEO David Perez legt uit dat de toenemende ontwikkeling van de Chinese bloementeelt de import van snijbloemen vermindert.
Foto genomen door David Perez tijdens Hortiflorexpo 2019 in Shanghai, China.
18% in plaats van 30% groei voor de import van verse snijbloemen
China sloot 2018 af met een totale importwaarde van 64,7 mln dollar voor verse snijbloemen. Dit betekent een groei van 18% ten opzichte van 2017.
Ecuador domineert, vooral met grote hoeveelheden gypsofila, gevolgd door Thailand, welke al tientallen jaren een belangrijke leverancier is voor China. De top vijf werd vervolledigd door Nederland, Kenia en Zuid-Afrika.
Die groei is nog altijd enorm, maar toch geen 30% meer, zoals dat de afgelopen jaren gebruikelijk was. Voor een beter begrip moeten we dieper op de cijfers ingaan.
Grootste teler ter wereld - 1,4 miljoen ha
Gebaseerd op een rapport van Beijing Review van april 2019 is China de grootste bloemenkweker ter wereld met meer dan 1,4 miljoen hectare gewijd aan de bloementeeltsector. De sector is een prioriteit geworden voor Peking. Op provinciaal niveau stimuleert de regering niet alleen de productie, maar ook innovatie, onderzoek en ontwikkeling. Het doel is om van China een wereldspeler in de bloementeeltsector te maken. China is dit jaar gastheer van de International Horticultural Exhibition onder de naam EXPO 2019 (volgende editie is in 2022 in Amsterdam). De beurs werd in april van dit jaar geopend door Xi Jinping en 10 andere staatshoofden en het was indrukwekkend om te zien hoeveel belang China aan de sector hecht.
Export van snijbloemen neemt toe
Het International Trade Centre ITC (Genève, Zwitserland) meldt dat de Chinese export van verse snijbloemen is gestegen van 87,7 mln dollar in 2014 naar 108 mln dollar in 2018. Het is nog steeds een langzamer groeitempo in vergelijking met de import, maar het begint zich te manifesteren en de internationale verwachting is dat China zijn volumes zal blijven verhogen. De export bereikt vooral landen in Zuidoost-Azië, maar landen als Australië en de Verenigde Arabische Emiraten beginnen ook Chinese bloemen in te kopen.
Verminderde groei van de import
Een verminderde groei van de import is daarom in lijn met de toenemende ontwikkeling van de Chinese bloementeeltsector. Dit betekent dat Ecuador, Nederland, Colombia, Kenia en Zuid-Afrika hun inspanningen moeten richten op innovatie, de ontwikkeling van meer variëteiten en de verbetering van de logistieke keten in termen van kosten en efficiëntie, aangezien dit nog steeds een groot probleem is bij de export naar China.
De Chinese consumptie en middenklasse zal blijven groeien en het zal zeker een topconsument van bloemen van alle soorten en kwaliteiten worden. Maar om van China (op de lange termijn) een belangrijke markt voor bloemen te maken, moeten buitenlandse bedrijven hun concurrentievermogen vergroten en blijven innoveren.
Bij PRIME Flowers zetten we ons in om onze telers uit Colombia, Ecuador en Zuid-Afrika te helpen bij het ontwikkelen van een competitieve strategie voor deze markt.
Voor meer informatie
PRIME Flowers
David Perez
Email: [email protected]
http://www.primeflowers.co