Ooit eens van Kaizen gehoord? Het is een Japanse bedrijfsfilosofie en betekent zoiets als "voortdurende verbetering".
Het is iets als het 'lean' van Toyota en wat de precieze verschillen zijn mag Joost weten, maar feit is dat de Keniaanse rozenteler Rift Valley Roses zich nu reeds drie jaar laat inspireren door de principes van Kaizen. Of, zoals het ter plaatse heet, volgens de principes van TUKUZA, een afkorting van Tunaweza Kuboresha Zaidi, dat weer Swahili is voor "we kunnen steeds verder verbeteren". TUKUZA heeft ervoor gezorgd dat de rendabiliteit, efficiëntie, service en veiligheid (de vier pijlers van het Kaizen principe) zijn toegenomen, vertellen eigenaren Gorden en Stuart Millar. "We geloven dat het ons team aanstuurt tot samenwerken en een beter product tot resultaat heeft."
Rift Valley Roses is een relatief nieuwe kwekerij dat zeven jaar geleden werd opgericht. Het produceren met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk is een van de belangrijkste doelstellingen. Het hele bedrijf draait op zonne-energie en er is een Biogas plantage die brandstof voor alle ondersteunende faciliteiten levert.
Toepassing op iedere afdeling
Het hele bedrijf werkt volgens het Kaizen principe en er werd beoordeeld wat elke afdeling moest doen om hun efficiëntie en tevredenheid te vergroten en verspilling tegen te gaan. Teams en individuele werknemers worden geregeld beoordeeld en krijgen een cijfer toegekend van hun teamleider waarbij hoge scores beloond worden. "We hebben gemerkt dat niet alleen het bedrijf baat heeft bij het Kaizen principe maar dat het door de nadruk op het werken in teamverband vooral de werknemers zijn die ervan profiteren," zegt Millar.
Eigenaar Stuart Millar en Farm Manager Peterson Muchiri, samen met medewerksters Esther en Jen.
"Elke procedure, van het bewerken van de grond tot het beoordelen van de bloemen op de bindtafel, heeft zijn eigen team en een teamleider die werken volgens een systeem van zelfcontrole. Dit zorgt voor consistentie in kwaliteit en efficiëntie waardoor we het beste product kunnen leveren aan onze klanten."
Data laten spreken
Op elke afdeling wordt data verzameld die voortdurend geanalyseerd wordt, om aldus manieren te vinden om te verbeteren. "We proberen de data voor zich te laten spreken," zegt Millar. "We vergelijken data van de vorige maanden en jaren en gebruiken die voor de toekomst. Alles bij elkaar zorgt dit voor een beter product en daarmee ook een tevreden klant, wat voor ons uiteindelijk nog altijd het allerbelangrijkste is."
De bloemen worden verpakt voordat ze naar het Nederlandse Fresco Flowers verscheept worden
Rift Valley Roses
Op dit moment teelt Rift Valley Roses op 24 hectare 23 verschillende variëteiten. Binnenkort komt hier nog een 6 hectare bij. De geoogste bloemen worden verscheept naar FloraHolland en door Fresco Flowers uitgepakt en klaargemaakt voor de veiling.
Voor meer informatie
Rift Valley Roses
Stuart Millar
e-mail: [email protected]
www.riftvalleyroses.com