In de eerste helft van 2019 bedroeg de omzet van Royal FloraHolland ruim 2,6 miljard euro, 1,7 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2018. De gemiddelde prijs van bloemen was 1,7 procent hoger, van kamerplanten 2,6 procent en van tuinplanten 2,2 procent hoger. De hogere prijzen compenseerden het effect van de lagere aanvoer. De aanvoer daalde met 0,3 procent, ondanks een lichte stijging van de aanvoer van kamerplanten. Op logistiek gebied zijn de cijfers na de flinke stap in 2018, wederom beter.
Snijbloemen
De aanvoer van snijbloemen daalde met 0,35 procent terwijl de aanvoer van rozen steeg met 2,1 procent. April was voor de bloemen een topmaand met 10,6 procent meer aanvoer en hogere prijzen. De omzet van tulpen was 7,6 procent hoger bij een lagere aanvoer (-3,4 procent). De roos blijft koploper als populairste bloem met 1,6 miljard stuks verkocht in de eerste zes maanden. De tulp is een goede tweede met ruim 1,4 miljard verkocht. Het totaal aantal verkochte snijbloemen via Royal FloraHolland bedroeg 5,75 miljard, een daling van 0,8 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van 2018.
Kamerplanten
Bij de kamerplanten nam de omzet toe met 2,8 procent toe doordat zowel de aanvoer als het gemiddelde prijsniveau toenam. Binnen de groep van kamerplanten staat de Phalaenopsis (orchidee) zowel naar omzet als aantal stuks bovenaan. De omzet daalde met 2,7 procent, de aanvoer nam af met 2,9%. Anthurium valt op in de omzet top 5 met een groei van 3,8 procent. 80 procent van alle kamerplanten wordt via bemiddeling verkocht en de andere 20 procent via de klok.
Tuinplanten
Het tuinplantenseizoen had een vliegende start. De omzet was die maand 56 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar en de aanvoer zelfs 60 procent hoger. Het warme weer vormde een enorm contrast met de koude maand februari 2018. Het eerste half jaar werd afgesloten met een omzetstijging van 1,25 procent. De aanvoer daalde met iets meer dan 1 procent. In totaal werden er bijna 276 miljoen tuinplanten verkocht. Lavendel voert de omzetranglijst aan met ruim 16 miljoen euro.
Klok en logistiek
Het aandeel van de klok in de totale omzet is in de eerste zes maanden ten opzichte van dezelfde periode in 2018 min of meer gelijk gebleven op afgerond 42 procent. Het aandeel directe verkoop is dan dus 58 procent.
De logistieke kengetallen laten op alle onderdelen een verbetering zien ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Tal van maatregelen gericht op verdere optimalisering werpen hun vruchten af. De doorlooptijden waren zowel voor kloktransacties als direct beter. Voor kloktransacties is 96,3 procent van de transacties binnen de afgesproken tijd afgeleverd, dat is een verbetering met 0,5 procentpunt ten opzichte van 2018. Bij directe transacties is de doorlooptijd in 98,4 procent van de gevallen korter dan 1 uur, vorig jaar was dat 98,1 procent.
Piekperiode
In aanloop naar de piekperiode voerde Royal FloraHolland diverse maatregelen door ter verbetering van de dienstverlening. Er werden onder meer 15.500 extra stapelwagens ingekocht, 25.000 extra CC-containers ingehuurd en per locatie specifieke procesverbeteringen doorgevoerd. In 2019 is ook bij planten gestart met één uur eerder veilen. Op de vier vroegveildagen zijn per dag tussen de 160.000 en 170.000 transacties verwerkt.
Bron: Royal FloraHolland