Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcel de Leeuw, De Leeuw den Engelsen

"Met digitalisering gaat ook kennis verloren"

Tholen - De gentiaan kan wel tegen een stootje, maar dan moet je hem wel buiten kweken. Dat is de vaste overtuiging van kweker Marcel den Engelsen, sinds jaar en dag kweker van deze en andere planten op een containerveld in het Brabantse Someren. Om behalve de vaste klanten ook de rest van de markt daarvan te overtuigen, heeft hij sinds enige tijd Cees Bronkhorst van SierteeltSales in de arm genomen.


Cees Bronkhorst, SierteeltSales, en Marcel den Engelsen

Zoals in zoveel andere takken van sport, heeft de digitalisering ook de handel een hoop gebracht: snelheid, kennis en inzicht, verbeteringen op tal van vlakken. Maar er is ook een keerzijde, die zich misschien niet altijd direct en expliciet, maar met de tijd en op subtielere wijze laat zien. Dat is, zo menen beide heren, het verloren gaan van persoonlijk contact en daarmee juist ook kennis.

Geen contact
Zoals veel tuinders vast zullen beamen, komen er nog nauwelijks handelaren op de tuin. “Dat wil zeggen, er komt helemaal niemand meer. Je krijgt een belletje, een appje, een mailtje. Je zegt hoeveel je hebt en wanneer je het kunt leveren. Maar dat is niet alles, dat zegt niet wat jouw product onderscheidt van de concurrentie, waarom het goed is, waarom het uniek is”, vertelt Marcel. “Verschillen in de teelt worden niet gezien. Doordat wij ons product de tijd gegeven en het buiten telen, hebben wij zeer sterke planten met een gegarandeerd lange houdbaarheid. Dat zie je ook aan het feit dat ze mooi compact blijven en veel bloemen hebben.”

Bij De Leeuw den Engelsen staat de gentiaan anderhalf tot twee jaar op het ongeveer twee hectare tellende containerveld. Het is een echte buitenteelt en de planten hebben die tijd naar eigen zeggen nodig om tot een mooi sterk product te groeien. “Sinds een aantal jaar zijn er echter ook gentianen op de markt die na een kortere teeltduur op de markt worden gezet. Die planten hebben niet de tijd gehad aan alle weersomstandigheden te wennen. Maar als je dat niet weet, zie je het ook niet."

Steuntje in de rug
Daarom dat hij, zoals overigens wel meer met name kleinere kwekers, al langer uitkeek naar een stukje verkoopbemiddeling. “Omdat de handel niet meer naar jou toekomt, moet jij naar de handel. Je wilt je product promoten, de mensen vertellen over de eigenschappen en sterke punten van je planten. Dat is ook nodig, omdat men vaak gewoon niet meer weet waar de kweker mee bezig is en wat precies de eigenschappen zijn van zijn product. Het gebeurt wel dat ik gebeld word met de vraag of ik nog blauwe gentianen heb, maar ik heb er vijf.”



Marketing-poespas
De mannen van Sierteeltsales hebben die kennis wel en hebben er hun werk van gemaakt de unieke producten van een brede groep kwekers bij de handel onder de aandacht te brengen. Cees en collega Ronald Lamers zijn alle dagen op pad, hebben een groot assortiment in de portefeuille en geven Marcel als het ware een extra paar oren en ogen in de markt. Op die manier kan hij als traditionele teler ‘met weinig gevoel voor al die marketing-poespas’, zich bij zijn teelt houden: een taak waar hij meer dan zijn handen vol aan heeft.

Voor meer informatie:
VOF de Leeuw-den Engelsen
Ploegstraat 45
5712GH Someren
T: 0493-470263
E: [email protected]


Sierteelt Sales
Nijverheidstraat 45
6681 LN - Bemmel
M: +31 6 57 88 25 26
E: [email protected]
www.sierteeltsales.nl 

Publicatiedatum: