Tholen - As we speak bouwt Gebr. Van der Lugt Lisianthus een nieuwe, zes hectare tellende kas in Monster. Het is een indrukwekkend project waar tal van partijen bij betrokken zijn en een daarvan is Verkade Beton. Deze installeert er onder andere een 277 meter lange betonnen bloemengoot, die dermate geavanceerd en ruim bemeten is, dat men van een tunnel is gaan spreken.
Foto's van Marco van Vianen. Voor meer beeldmateriaal kijkt u op de Facebook pagina van Verkade Beton
Het is een knap staaltje engineering, in zijn soort tamelijk uniek, en de trots van ontwerper Marco van Vianen. “Iets dergelijks is nog niet eerder in Nederland gemaakt”, vertelt hij. “We hebben nog niet eerder een betonnen bak gemaakt voor bloementransport. Normaal gesproken gebruik je prefab betonpanelen, maar hier heb je te maken met een hoge grondwaterstand en de goot moest het dus waterdicht zijn. Vanwege de lengte zijn ook dilataties noodzakelijk, die nu natuurlijk óók waterdicht moesten zijn. Die zijn ook meegestort in het beton, net als een staalconstructie voor het ondersteunen van het bovenliggende betonpad.”
Wat ook bijzonder is, zijn de afmetingen. Inwendig meet hij vijf breedtemeters (het pad zelf is nog ruim een halve meter breder) en is hij 1.40 meter diep. “Dat maakte die stalen opvangconstructie noodzakelijk, omdat de belasting in het midden anders te groot zou worden. Hiertoe zijn de stalen kolommen in het midden van de goot gecombineerd met de metalen beugels, waarover een viertal (!) Bercomex transportbanden lopen. Hiertoe moesten we flink puzzelen, alles moest kloppen met de specs van Bercomex. Maar ook de belasting op de wanden is met een diepte van 1.40m een stuk groter dan bij een meer standaard 1,00 meter diepe goot. Dit is echter gedaan omdat Van der Lugt de wens had er doorheen te kunnen lopen, omdat er af en toe onderhoud gepleegd moet worden en er dus met enige regelmaat iemand de tunnel in moet. Met andere woorden, nu hoef je niet te kruipen.”
De complexiteit van het nieuwbouwproject en in het bijzonder de rol van de bloementunnel daarin, is verbazingwekkend groot, zo weet ook Richard Groenewegen van adviesbureau AAB. “Het is de rode draad door het bedrijf. Men is twee maanden bezig met bouwen, er komt nogal wat bij kijken. Die transportbanden eronder, de breedte van het pad, dat zijn dingen die invloed hebben op de gehele verdere kascontractie. Op het elektra, op de hijsverwarming, zelfs op de positionering van de kaskolommen en de afmetingen van de portalen boven het pad. Met installateur Stolze was het nog flink sparren, hoe de bekabeling moest lopen en alle regelkastjes aan de kolommen moesten worden bevestigd. Zelfs nu alles hangt en geïnstalleerd is, nu het werk een heel eind klaar is, moet men wachten op het pad. Is dat klaar, dan kunnen veel dingen dan pas echt aangesloten worden.”
Wat AAB aangaat is het hele project bij Van der Lugt sowieso veelomvattend. Richard is vanaf het allereerste begin, ruim een jaar voordat de eerst paal de grond in ging, al bij de nieuwbouw betrokken geweest. “In eerste instantie hebben wij alle nodige (milieu-)vergunningen geregeld en het contact met alle mogelijke instanties gevoerd. Daar het een herbouwproject betreft, hebben we ook de volledige reconstructie en het tekenwerk mogen verzorgen. De onderhandelingen met zowel de aankoop- als de verkoopmakelaar liepen via ons. Daarnaast hebben wij het ontwerp van de voorzijde met grote loods, de achteruitgang, en de architectonische opzet van het nieuwe kantoor verzorgd. En tot slot”, vertelt Richard, die ook al eens een eerder uitbreiding bij Van der Lugt begeleidde, “loopt veel overleg met onderaannemers via AAB, waarbij wij alle plannen op elkaar afstemmen: het glas, de energie, de schermen, de verwarming, de stoomketel, de bedrijfsruimten – en dus ook het beton. De dimensionering was in handen van Verkade, wij hebben het zogezegd ingetekend.”
Voor Verkade omvat het project behalve de tunnel ook nog andere betonwerken, een WOT vloer, poeren voor de trafo ruimtes en aan de achterzijde van de kas een nieuwe laad- en loskuil. Daarnaast is men ook bezig bij Plantenkwekerij P van Geest, bij Florensis, bij Vreugdenhil B&P, bij Huub van Leeuwen, en meer. “We komen om in het werk”, besluit Marco, die sinds begin dit jaar weer terug is op het oude honk. “Dit was één van de eerste echte klussen die ik kon aannemen, en het is gelijk een hele mooie. Het leukste is dat we het, uiteraard samen met de constructeur, helemaal zelf hebben kunnen uitdenken en uittekenen. Ik heb met plezier een paar avonden tot in de kleine uurtjes zitten tekenen om het er goed op te krijgen. Het is een mooi stukje werk geworden.”