Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage FloriDAY Event

"Samen sta je sterker en dat is digitaal niet anders"

Tholen - Floriday. Het mag misschien geruime tijd een van de vele digitaliseringskreten in de sierteeltsector zijn geweest, de organisatie van het allereerste FloriDAY Event gisteren in Naaldwijk op Royal Flora Holland gaf er blijk van dat Floriday inmiddels steeds meer voet aan de grond krijgt. 1373 actieve gebruikers en 3000 aangemaakte accounts, dat is de moeite. Reden genoeg om telers, kopers en logistieke dienstverleners bij te praten over de stand van zaken.

Bekijk hier de fotoreportage.

Aad van den Enden kreeg als eerste het woord. Aad nam de dik vijfhonderd aanwezigen een stukje mee terug in de tijd. De jaren '80 bijvoorbeeld, waarin al de eerste stappen werden gezet in het digitaliseren van de sierteeltsector met een digitale klok. 


Aad van den Enden

De veiling is sinds die tijd alleen nog maar gegroeid en er staan in Nederland meerdere grote veilinghallen, fysieke gebouwen dus. Zijn die nog wel nodig? Nee, is de eerste reactie als het over digitaal gaat. Maar op de een of andere manier moeten bloemen en planten wel hun weg van teler naar klant vinden en dan blijkt een fysiek pand, kijk maar naar alle drukte met vrachtwagens op de veilingterreinen, nodig. Toch wel handig dus zo'n fysiek gebouw ziet men vervolgens vaak ook wel weer in. Neemt niet weg dat tegelijkertijd het veilen steeds meer 'op afstand' plaatsvindt. Kopers zitten vaker achter hun computer dan dat ze op een stoeltje in de afmijnzaal zitten. Meer dan 85 procent van de kloktransacties is digitaal, goed voor ruim 5000 aansluitingen. 

Stilstand voorbij
Na Aad kregen Herman de Boon, Maurits Kreijveld, Edwin Erwich en Jefry van der Hoeven de kans hun licht te laten schijnen op de laatste stand van zaken. Herman vertelde dat er zo'n tien jaar lang stilstand heeft plaatsgevonden, maar dat de focus inmiddels weer hervonden is en dat daarmee vraag en aanbod weer bij elkaar gebracht gaan worden in Floriday. De infrastructuur die daarvoor nodig is, het ontwikkelen daarvan kostte tijd, ligt er.

Misschien dat daarmee op termijn Floriday ook wel tot een wereldwijd platform kan uitgroeien, al zullen daar wel bepaalde regels voor nodig zijn, zo werd door de heren aan tafel opgemerkt. Maar bijvoorbeeld ook extra kosten voor niet-leden en bepaalde privileges voor telers en kopers die wel lid zijn. 


De vier mannen aan tafel bij dagvoorzitter Wendy-Kristy Hoogerbrugge

Keurmerk voor fysieke kwaliteit
Intussen is het zaak vooral ook niet te hard van stapel te willen lopen, zo lijkt het. Digitalisering gaat immers altijd met horten en stoten. Uitdagingen en knelpunten, die zijn er altijd genoeg. Bijvoorbeeld het fysiek controleren van producten. Hoe doe je dat als alles digitaal gaat? Zelfs nu al lopen er nog maar weinig kopers even een rondje langs de karren. Het woord 'keurmerk' kwam voorbij, maar niet iedereen is daar, op zijn zachts gezegd, even enthousiast over. Een 'ijzersterke' oplossing, die is er nog niet.

Goede prijs garanderen?
Ook het publiek deed goed mee. Een van de vragen die gesteld werd was hoe een teler ervoor zorgt dat hij een goede prijs krijgt voor zijn product. Niet onbelangrijk, natuurlijk. Kopers hebben in Floriday zicht op al het aanbod, aanbieders, de telers dus, niet. Een teler die dus een dubbeltje teveel vraagt zonder dat hij dat misschien zelf weet, loopt kans veel verkoop mis te lopen.

De app Insights is daarop inspelend al in het leven geroepen. De app adviseert de aanbieder welke prijs hij kan vragen voor zijn product op basis van een aantal parameters, te weten het aanbod van collega's en data over prijsvorming over een bepaalde periode. De app moet zorgen dat er in het systeem eerlijke concurrentie is tussen telers onderling.


Oud-hockeybondscoach Marc Lammers vertelde hoe je kunt zorgen dat je de concurrentie een stapje voor blijft 

Databeveiliging
Een andere vraag was uiteraard hoe al die data en al die gegevens van telers en kopers beschermd gaan worden. Een gevoelig punt, maar volgens Jefry is hier veel aandacht voor en zal er met de data en gegevens zorgvuldig worden omgegaan. Aan de telers en de kopers om daarop te vertrouwen, al is de kans groot dat met het groeien van het systeem steeds meer partijen 'gedwongen' zullen worden om mee te doen. 

Tegen het eind van de middag kon iedereen, als het goed is volledig bijgepraat - al was er ook vooral veel 'herhaling' volgens sommigen, aan de borrel. Met z'n allen op een fysieke veilingvloer, samen sterk. Ook in tijden van verregaande digitalisering met de vervanging van fysiek contact naar contact via internet.

Bekijk hier de fotoreportage.