Twee weken vóór een belangrijke Europese top kwam de Britse premier Boris Johnson afgelopen week eindelijk met een uitgewerkt voorstel om de Brexit er door te krijgen. Het belangrijkste obstakel, de Ierse landgrens, wordt hier echter niet mee opgelost. Noord-Ierland zou voor landbouwproducten en goederen binnen de Europese markt blijven, maar wel de Europese douane-unie verlaten. Zo ontstaat er nog steeds een grens tussen Noord-Ierland en de Ierse republiek. Onacceptabel voor de Ieren en dus ook voor Brussel. LTO Nederland stelt dat ze, als er op 31 oktober een harde Brexit komt, een flink aantal vragen en zorgen hebben. Hieronder vallen de volgende punten:
- Op 14 december treedt de EU-controleverordening in werking. Gaat het Verenigd Koninkrijk deze regels volgen in geval van een ‘no-deal’? Dit is onduidelijk.
- Het Verenigd Koninkrijk heeft in de nieuwe situatie geen toegang meer tot TRACES, het computersysteem waarmee controle-instanties als NVWA digitaal documenten uitwisselen met bedrijven die dieren en dierlijke producten verhandelen binnen de EU. Vooralsnog gaat het VK werken met een eigen systeem, namelijk IPAFFS. In hoeverre deze systemen op elkaar gaan aansluiten, is onduidelijk.
- De Britse regering geeft aan dat, “zoals het nu lijkt”, er de eerste 6-9 maanden na een harde Brexit geen controles zullen zijn op plantgezondheid. Er is hiervan geen schriftelijke bevestiging. Hoe dan ook, controles kunnen aan de EU-kant van de grens nog steeds gaan plaatsvinden.
- In maart publiceerde de Britse regering een lijst van importtarieven die gaan gelden in geval van een harde Brexit. Toen bleef 87% van de producten hiervan gevrijwaard. Uit een recente presentatie van overheidsvertegenwoordigers bleek dat de Britse regering op 31 oktober een nieuwe lijst wil presenteren. Voor de handel erg relevant: gaan er tarieven gelden en hoeveel? Bijvoorbeeld het WTO-tarief op bloemen is 10%.
- Biologische producten zouden tot 1 januari 2021 niet worden gecontroleerd op hun certificaat. Daarna zou het Verenigd Koninkrijk een eigen systeem hebben. Het EU-logo kan dan niet meer op producten geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk. Omgekeerd zijn de Britse controle-organisaties nog niet erkend door de EU.
- Er lopen gesprekken over toegang tot de Verenigd Koninkrijk van zaden en pootgoed uit de EU. Voor Schotland is aardappelpootgoed een gevoelig onderwerp.
- Producten met een Europees geografisch erkende herkomst zouden drie jaar hebben om zich te laten registreren in het Verenigd Koninkrijk.
- Voor producten die nu met een EU-label op de Britse -markt afgezet worden, komt er een overgangsperiode van 21 maanden om de etikettering aan te passen. “Made in the EU” kan in de nieuwe situatie in ieder geval niet meer.
- Voor houten pallets is het ISPM15-certificaat nodig.
Zijn de havens op dit moment voldoende voorbereid op een onverhoopte harde Brexit? In Nederland geldt het Portbase-systeem, waar je de douaneformulieren meldt vóór je naar de terminal gaat. Er zijn ruim 900 extra douaniers aangenomen.
Grote vraag is ook of men bij de Kanaaltunnel goed is voorbereid. De laatste geluiden zijn dat er vooruitgang is geboekt. Als de vervoerder een zogenaamd MRN-nummer heeft, wordt hij gemeld bij de Franse en Britse douane en kan hij door. De Kanaaltunnel registreert alleen. Als je geen MRN-nummer hebt, beland je op een overloopparkeerplaats.
Meer informatie is te vinden op de website van LTO Nederland.
Bron: LTO Nederland